Det har varit en kul vecka på Travel News. Det är en gammal sanning att ju mer elände världen drabbas av desto viktigare blir journalisten. Jag menar, nu finns det något att skriva om. Vi i media lever på olycka och ond bråd död. Allt annat är fejknyheter. Facebooks ägare lever också på elände och bråk, enda skillnaden är att jag tar ansvar för vad jag gör. Mark Zuckerberg struntar fullständigt i om världen går under, det viktiga är att hans trafiksiffror går upp. Att detta samband också innebär ett ansvar tycks ingen på de digitala jättarna i Kalifornien ha tänkt många sekunder på.
Det är inte bara pinsamt. Det är sorgligt, men låt oss fokusera på vecka 11.
De två stora händelserna har förstås varit efterspelet till olyckan i söndags med Ethiopian Airways Boeing-plan. Detta är den största händelsen i reseindustrin sedan vulkanen Eyjafjallajökulls släppte en fis 2010. Askmolnet påverkade hela världens flygtrafik då på samma sätt som bannlysningen av världens 387 Boeing 737 Max-maskiner gör nu. Alla världens flygbolag berörs när några promille av den totala flottan försvinner över en natt.
Den andra stora händelsen i reseindustrin veckan 11 har varit vd-bytet på BRA flyg. Här har Travel News varit nyhetsledande och det är jag förstås stolt över. Flygbolaget ägs av Per G Braathen, han är minst sagt sur på statliga Swedavia som Per hävdar ökat avgifterna med drygt 50 miljoner bara på Bromma. Det statliga bolaget däremot hävdar att man har sänkt priserna i flera år och att årets höjning är den första på flera år. Hur går detta ihop? Jo, Swedavia räknar ihop alla avgifter på tio flygplatser och som av en händelse försvinner då kostnadsökningarna på Bromma. Det gör Per G Braathen ännu mer irriterad och han lovar att visa exakt hur mycket avgifterna har ökat. Jag kan verkligen förstå Per. Swedavia är en statlig monopolist och istället för att serva marknaden med största möjliga transparens sitter man och tjuvhåller på en massa siffror. Man leker att man är ett riktigt företag. Swedavia borde lära av sin finska motsvarighet som har som mål att vara så transparent med data som möjligt så att riktiga företag kan utveckla produkter och tjänster. Istället leker Swedavia byggbolag.
Veckans viktiga läxa är i alla fall att aldrig köpa ett flygbolag. Jag menar, kan ett bolag ha mer otur än Norwegian? Det sista huvudägaren Bjørn Kjos behövde var ju att arton av hans plan skulle fastna på marken. Räcker det inte med en slamkrypande svensk valuta, ett oljepris som åker jojo, flygskatten och en aktiemarknad som bara drömmer om uppköp? Nej det gör det inte. Istället har vi flygmobbaren Greta Thunberg som har strejkat sig till en nominering av Nobels fredspris. Jag menar förstås tågkramaren och ja, jag tycker också det är viktigt att vi gör något åt Co2-utsläppen. Greta är vår nya Astrid Lindgren. Ett enda kritiskt ord och du riskerar bli piskad i sociala medier i evighet.
Tillbaka till veckans viktigaste läxa. Per G Braathen har så rätt när han säger att bara idioter äger ett flygbolag. Men jag måste skriva att jag är tacksam att någon vill axla manteln och äga ett flygbolag för utan dessa verksamheter kan världen inte fungera. Det är bara att acceptera att alla inte kan åka tåg till världens alla klimatmöten.
Och med dessa ord tackar jag alla läsare för ert tid och förtroende. Ha en härlig helg så hörs vi igen på måndag.
8 kommentarer