Befinner mig fast på kontoret på Vasagatan 16 i Stockholm efter några veckors intensivt resande till Danmark, Kanarieöarna och Finland. Jag älskar att resa, men det är också härligt att komma hem och få något som påminner om en vardag på Travel News. Det är mycket som ska planeras eftersom vi har en intensiv vår framför oss.
”Travel News vill vara ett torg som erbjuder både möjlighet till affärer, men även förstås skvaller och nätverkande”
Den första stora elefanten som vi skickar ner i vattnet är vår anrika gala Grand Travel Award som går av stapeln för 32:a gången den 15 februari kl 15. Som vanligt på Grand Hôtel i Stockholm, även om vi några gånger varit på andra platser. Förr var det bara resebyråerna som “röstade” i vår stora undersökning, men sedan några år har vi breddat underlaget och frågar tre grupper om vilka företag och varumärken som de uppskattar mest: svenska folket, affärsresenärer och resebyråer. Dessa tre grupper viktas sedan ihop och ger sedan en vinnare.
Undersökningen genomförs just nu av analysföretaget Nordic Benchmark, de är specialiserade på reseindustrin.
Det är alltså inte så att vi på redaktionen eller en jury nominerar företag och varumärken. Grand Travel Award är inte en skönhetstävling utan NPS-undersökning med kunderna som domare. Vill du veta mer om varför ditt företag eller varumärke inte vinner ska du införskaffa rapporten från Nordic Benchmark. Den är förstås inte gratis, men ger dig djup kunskap om vad dina kunder tycker om din verksamhet och förstås nycklar hur du kan förbättra dig och vinna en Grand Travel Award nästa år.
Före vår kvällsgala kör vi som vanligt Travel News Studio, ett eftermiddagsseminarium med svenskar och internationella keynote speaker. Uppgiften är att ge bred bild av läget i vår bransch och förstås framtidsspaningar. Tror du att kunskap är viktigt när du fattar beslut så är denna eftermiddag kanske det mest matnyttiga på hela året. Självfallet är det som sägs på scenen viktigt, men kanske ännu viktigare är det som händer i pauser och på mingel. Travel News vill vara ett torg som erbjuder både möjlighet till affärer, men även förstås skvaller och nätverkande. Att de två sista är kärnan i mänskligt beteende vet alla som läst Yuval Hararis hyllade bok Sapiens.
En månad senare kör vi vidare med Travel News Studio den 14 mars på Hamburger Börs. Här är rubriken: “Resejournalistik i TikTok-eran”. Jag är stolt och glad att vi har knutit reseprofilen och entreprenören Lina Skandevall till oss som moderator och projektledare. Denna gång blir det en halvdag späckad med intressanta talare om ett något smalare område, men hopp om större fördjupning. Arbetar du med marknadsföring och kommunikation till nya och gamla kunder i reseindustrin så är denna eftermiddag ett måste. Vi har planerat ytterligare två Travel News Studio under våren med tema: “Så förändrar AI reseindustrin” och “Kryssning och hållbarhet”. Har du tips på talare och förstås tema längre fram så är det bara att mejla mig eller Lina Skandevall.
Man kan se dessa seminarier som en mix av utbildning, men förstås även debatt och nätverkande. Du kan redan nu boka din biljett här. I början på nästa vecka släpper vi programmet till vårens första Travel News Studio.
”Några undrar ibland varför vi måste ta betalt för vår journalistik och till dem vill jag förklara att jag inte gillar att jobba gratis”
Den 22 april kör vi årets första Travel News Business Forum i Nordvästra Skåne. Det blir tredje gången vi kommer till Clarion Sea U i Helsingborg och kör vårt event. Syftet är att skapa en regional mötesplats för alla som arbetar i reseindustri och besöksnäring. Upplägget påminner om Grand Travel Award fast i mindre skala och med större fokus på hotell. Nytt för i år är att våra Wilhelmina Skogh-priser i de flesta fall utses med hjälp av betyg från faktiska gäster i kategorier som bästa housekeeping, bästa reception och bästa hotelldirektör. Vi tittar också på bättre sätt att utse regionens bästa konferensanläggning med eller utan övernattning. Vår förebild i detta är Dagens Industris Gasellen som belönar extrem tillväxt. Detta är svårt att uppnå ett hotell med begränsat antal rum, men det finns andra värden som är viktiga som vinst över tid och stadig tillväxt.
Här vill jag se ett utvecklat samarbete med dataföretaget Eivora som hjälper oss med våra AI-artiklar. Under året blir det minst ytterligare tre Travel News Business Forum, Stockholm den 14 maj, Malmö den 10 juni och Göteborg den 9 september. Vill du synas på våra event ska du mejla vår projektledare Marie Hemdal.
Som du märker har vi mycket på gång, men hjärtat i vår verksamhet är förstås vår nyhetssajt som varje dag pumpar ut mellan fem och tio artiklar om dagen. Just nu genomför vi en stor läsarundersökning och du gärna vara med och säga vad du tycker här.
Till min glädje ser jag att allt fler människor inser att de behöver Travel News Premium för att få djupare kunskap om vad som händer i vår industri. I början var det bara de högsta direktörerna och cheferna som skaffade Premium, men nu ser vi att hela ledningsgruppen ser värdet vi levererar. Trägen vinner, det är därför vi i år kommer att producera mer än 2000 premiumartiklar.
Veckans viktigaste är denna: BIG Travel sliter med likviditeten.
Några undrar ibland varför vi måste ta betalt för vår journalistik och till dem vill jag förklara att jag inte gillar att jobba gratis. God lönsamhet i en verksamhet är ett av FN:s hållbarhetsmål. Det är helt enkelt inte professionellt att förlita sig på gratisarbete i något fall och speciellt inte när det kommer till kunskap. Jag är övertygad om att den enda vägen fram för reseindustrin är mer professionalitet. Det är denna anda som vi gjort Travel News sedan 1985.
Och ja, vi är fortfarande bara i början.
Ha nu en skön helg så hörs vi på måndag igen!