Annons:

Därför vågar Damberg inte försvara flyget fullt ut

Fredagskrönikan om mötet med Damberg, ett strumpbråk på tåget och en hyrbilsfärd till Årsta partihallar.

Nu har jag varit chefredaktör på Travel News i knappt tre månader. Vad är min viktigaste insikt? Svar att flyget är helt avgörande om besöksnäringen ska lyfta. Ju fler som flyger till ett land desto bättre. I måndags skrev vi om Portugal som fördubblat sin turism på fem år. Från fem miljoner turister till tio. Turismen har räddat landets ekonomi. Framgångsreceptet? Landet bjöd in lågprisbolagen Ryan Air och Easyjet med flera och med dem kom massorna. Och med massorna kom stjärnorna som Madonna och vår egen hjältinna Alicia Vikander. Portugal har gått från att vara en sunkig randstat i Europa till en av de hippaste.

Igår kom Norwegian med en undersökning som sa samma sak. Förra året fick det norska lågprisbolaget en miljon internationella passagerare att komma hit. De skapade 7 miljarder kronor i ekonomisk tillväxt och ungefär 10 000 nya jobb. Att flyget är Sveriges främsta tillväxtmotor talas det sällan om i den politiska debatten. En som är medveten om att det är så är vår näringsminister Mikael Damberg. Han förstår vad som driver tillväxt, men han säger det inte. Men i det tysta har han förstås gjort tummen upp när Swedavia bygger ut Landvetter och Arlanda för svindlande många miljarder. Att göra detta öppet är inte PK just nu. 

Jag träffade Mikael för en intervju förra veckan, vi möttes i Täby centrum. Mikael drack en äpplemust och blev mycket imponerad när man kunde köpa färdigskivat bröd på fiket. Tyvärr lovade han att flygskatten ska vara kvar även efter det att miljöpartiet försvunnit ur regeringen. Mer flygvänlig politik än så får vi inte förrän nästa lågkonjunktur kommer.

Istället har vi en stämning i landet som säger att folk som flyger ska skämmas. Nyligen gick högsta ledningen på KTH och Chalmers och sa: “Hyfs och kunskap krävs i ­debatten om flyg och klimat” på DN-debatt. Inte med ett enda ord nämnde de sitt eget flygande. I debatten om flyget är det många som kastar sten på andra. Turistindustrin är världens största näring. Var tionde arbetare i världen gör det i besöksnäringen. Förra året ökade antalet människor som reste över en gräns med 90 miljoner. Det är svindlande häftigt, att tro att denna utveckling går att stoppa är befängt. Jag lovar i alla fall att stå upp alla dagar i veckan för flyget så länge jag har detta uppdrag att skriva här.

***

Men jag älskar också att åka tåg. Jag tycker att höghastighetståg är en lysande idé. Det kommer att funka fint i södra Sverige mellan landets stora städer. Allra bäst tycker jag om Snälltåget som lunkar fram mellan min gamla hemstad Malmö och Stockholm. De har en gigantisk restaurangvagn där man träffar gamla bekanta och hittar nya på ett sätt som aldrig händer på MTR Express. Det finns rykten att krogen ska försvinna även från nya X3000 tågen. Men uppgiften är ännu obekräftad.

***

När jag tog tåget hem från intervjun med Damberg blev jag utskälld av en kvinna för att jag pekade på de andra resenärernas strumpor. Det gjorde hon helt rätt, en ska inte peka på folk. Det jag ville berätta för min kollega Malin “Argh” Nilsson var vad som skiljer unga människor från personer i min egen ålder. Svaret är om de bär ankelstrumpor är de under 30 år. Och nu undrar ni förstås, vad hade Damberg för strumpor? Svar långa, röda och med blommor på. Damberg är nästan lika gammal som jag.

***

Vad har mer hänt? Jag har besökt krogen Haga Bottega i nya Elite Hotels mitt emot Karolinska sjukhuset. Det var jag och mina två barn ensamma i en matsal som sväljer drygt 200 personer. Den första maj är inte en stor krogdag.

***

Jag har även besökt Europcar i Årsta partihallar. Lärde mig mycket om hyrbilar. Och lite hyrcyklar. Tog förstås en hyrbil dit. Drive Now. Alltså BMW. Bakom Europcar finns Volkswagen. Det kanske alla vet, men nu vet jag det också.

***

Ville nominera SAS nya wifi till Wilhelmina Skogh-priset i kategorin bästa innovation i Q1. Men det ingår inte deras PR-plan. Okej. Då nominerar vi något hos Norwegian istället.

3 kommentarer

  1. Tomas Bergenfeldt: Svenskarnas flygresor släpper ut lika mycket klimatgaser som alla våra landbaserade transporter tillsammans! Ingen har ännu en lösning på detta än att flygresandet måste minska. Råmaterial till biobränsle kommer inte på långa vägar räcka till alla slags transporter och andra behov som, t ex mat. Har du en lösning, Viggo? Svara
    • Viggo Cavling: Lösningen är ny teknik och att bättre flygplan. Svara
      • Tomas Bergenfeldt: Den tekniken känner ingen till än. Och det är nu vi måste börja minska klimatgasutsläppen, om vi ska nå de mål som riksdagen satt upp i enighet, i praktiken med 7 % per år. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna