Annons:

KRÖNIKA: Därför ska vi alla resa mer!

Det händer mycket i svensk reseindustri denna vecka. I morgon är det invigning av en ny flygplats, Scandinavian Mountains Airport. I tisdags öppnade en ny stor skidanläggning, Idre Himmelfjäll. Bägge investeringarna är i miljardklassen. Det visar att det finns en stark tilltro till vår näring både från entreprenörer och investerare. Även det offentliga måste peka med hela handen och öppna plånboken om det ska hända något. 

I fallet Sveriges nya flygplats, den första nya på nästan tio år, har staten hällt in 250 miljoner kronor. I fallet Idre Himmelfjäll betonade alla på invigningen hur viktigt det var att kommunen och region Dalarna står bakom satsningen. Detta kan man göra på flera sätt, rena pengar, underlätta tillståndsprocesser och skapa lagstiftning och genom att bara visa sig intresserad. Närvaro spelar roll. Varma ord också. De sänder ut signaler. 

Nyligen fick jag intervjua infrastrukturministern Tomas Eneroth och då frågade jag om varför hans danska motsvarighet var på plats på Kastrup och välkomnade SAS nya stora miljardsatsning, inköpet av Airbus A350 för drygt 1,5 miljarder kronor. Några planer på att göra något liknande på Arlanda fanns inte. Statsrådet förklarade att regeringen sällan kommenterar inköp som dessa. 

Följaktligen var Tomas Eneroth inte på plats när den nya skidanläggningen invigdes i Idre och han är inte på plats i morgon när den nya flygplatsen firas med mingel och bubbel. Inte heller näringsminister Ibrahim Baylan kommer att vara med.

På söndag landar det första flygplanet, ett BRA flyg från Ängelholm. 

Men nu råkar dessa miljardinvesteringar i reseindustrin ske i Dalarna och vem tror ni då dyker upp som gubben i lådan på denna stora infrastruktursatsning? Jo försvarsminister Peter Hultqvist. Han står gärna och håller tal i femton minusgrader och pratar om värdet av fler skidanläggningar i glesbygden och i morgon är jag övertygad om att han kommer att säga samma sak om vår nya flygplats. 

Dalmasen Peter Hultqvist stöttar gärna sin hembygd med närvaro och varma ord. Är övertygad om att Peter snart blir landshövding i Falun när hans partikollega Ylva Thörns förordnande går ut. 

Men om jag förstått försvarets uppgift så är väl ändå det att hindra utländska trupper och spioner att komma hit. 

Turism är ju det motsatta eller?

Jag är i alla fall glad att jag var med på invigningen av Idre Himmelfjäll och jag önskar alla inblandade på Scandinavian Mountains Airport lycka till i morgon. Flyget är blodomloppet i vår globala värld och jag är övertygad om det bästa sättet att skapa fler krig och motsättningar är att strypa flyget. Flyget ska ställa om och släppa ut mindre CO2, men vi ska inte resa mindre. Vi ska resa mer. Gärna i Sverige och gärna med tåg där det är möjligt. Att många i dag åker hem till sina föräldrar med tåg är fantastiskt. Jag älskar att åka tåg och gör detta ofta. Men att tro att tåget ska ersätta flyget är mycket naivt. Det är ganska signifikativt för det jag skriver om att Ving nästa år kommer att flyga ut människor i Europa som sen ska åka tåg runt i Italien och Spanien.

Här kan man säga att tåget ersätter hyrbilen.

I debatten om klimatet är det många som kastar sten i glashus. Speciellt vi i media. För några veckor sedan gjorde Dagens Nyheter en tung granskning av de stora researrangörernas klimatkompensation och kom fram till att alla hade sitt eget system som visade helt olika siffror. Charterbolagen ville inte redovisa exakt vad de gjorde och fick kritik. Tidningen var också mycket skeptisk till klimatkompensation överhuvudtaget. Är detta verkligen värt något? 

Och hur tror ni att DN svarar när jag skickar samma frågor till Bonnier News, det bolag som äger både DN och Expressen och typ resten av alla andra dagstidningar i Sverige? Jo, att man har börjat mäta och enligt de egna siffrorna åker man numera mer tåg.

Men är DN bättre än de företag man granskade? Svar nej. Faktum är att reseindustrin har kommit längre i sin klimatomställning än medieindustrin. Jag menar, hur skulle vi få nyheter från världen om Dagens Nyheters utsända åkte tåg runt i världen?

***

Ja, ja. 

Det händer mycket och det finns mycket att skriva om. Kul.

Nu går vi mot ett nytt år med många röda dagar. På de svarta dagarna fram till trettonhelgen kommer vårt nyhetsbrev att komma vid lunch. Vi har mycket kul läsning och lyssning i vår podcast att bjuda på. Hoppas att ni hänger med.

Jag har nu varit på Travel News i tjugo månader och känner att jag börjar komma in i systemet. Jag förstår inte allt, men jag förstår mer än när jag började. Det är i alla fall superkul att göra Travel News och skriva om och bevaka en bransch som ger människor de bästa dagarna på året, de mest magiska ögonblicken i livet och vidgar våra vyer. 2020 kommer vi på Travel News att gasa allt vi kan med jättemycket nyheter, fler Travel News Studio, många priser, galor och podcasts. Vi vill vara navet i reseindustrin. Och trots att vi varit igång sedan 1985 har vi bara börjat.

 

7 kommentarer

  1. NEXIL2B: Det är inte från Ängelholm det första flyget till SCR kommer, Malmö däremot, landar kl 08.45. Svara
  2. Niclas: Kanske är det ingen kioskvältare att försvarsministern närvarar vid invigningen av flygplatsen Sc. mtns airport. Nato lär ju ha ganska seriöst intresse i denna militärbas. Om man nu ska tro på skvaller och konspiration. ;) Svara
  3. Marvinrak: buy online usa intimate relevancy, whole, comminuted, are from. price for generic viagra your caregiver or later those there the legumes youР Р†re kemp Svara
  4. JamesMop: cheap viagra online viagra without a doctor prescription viagra discount Svara
  5. Robertedish: cheap erectile dysfunction pill https://canadaedwp.com/ ed natural treatment Svara
  6. Williamlub: buy generic drugs from canada medications buy generic drugs online from india Svara
  7. usuh27: mexico online pharmacy reviews https://pharmacotc.com/ Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

7 kommentarer Öppna