Annons:

Krönika: Därför måste SAS personal bita ihop!

I Travel News senaste magasin gör Leif Holmkvist en genomgång av reseindustrins viktigaste bolag. Ettan är självklar. SAS. Ska Sverige har en reseindustri värd namnet måste vi ha ett stort nationellt flygbolag. Var dag erbjuder bolaget 800 avgångar och på ett år transporterar de 30 miljoner resenärer. Trots detta är SAS ett ganska litet flygbolag i Europas utkant. De stora elefanterna är tio gånger större och lystrar till namn som Lufthansa, Ryanair och Emirates. Konkurrensen mellan dessa bolag är stenhård. Vi närmar oss sämre tider och det är i dessa som bolag går under. Då är det viktigt att ha personal som kan bita ihop och göra jobbet även om det är tufft. 

SVT har i veckan kört fram ett gäng nyheter om SAS personal vars kärna känns tunn. En timanställd kabinpersonal har inte fått förlängt kontrakt och spelat in avskedssamtalet i smyg. Jag kan förstås inte alla detaljer, men hen tycks flygrädd. Vidare klagar facket på att det finns regler hur man vara klädd på jobbet och hur ofta man ska klippa hår och skägg. Självklarheter tycker jag. Det äventyrar inte säkerheten att man ibland måste bita ihop i kabinen.

SAS har en lång historia av konflikter på arbetsplatsen. 1948 föddes bolaget och då inledde man med att strejka i fyra och en halv månad. Men nu måste folk skärpa sig. Att jobba med service innebär att man måste le även när man är sur. Vissa dagar blir längre än planerat och det måste man också hacka i sig. 

En för mig mycket närstående person arbetar som barnmorska. Varje dag skriker människor rakt ut som besatta och det händer ofta av hon översköljs med kroppsvätskor, men det är bara att jobba på. Att klaga har aldrig gett någon någonting. Alla arbeten har sina krav och sina belöningar. 

Trivs du inte SAS sök dig någon annanstans. Jag är säker på att många människor har det mycket bättre på sin arbetsplats än vad de är medvetna om. Jag menar, de drygt 11 000 anställda på SAS arbetar på reseindustrins viktigaste företag. Det är något att vara riktigt stolt över.

***

I veckan har vi börjat vår presentation av Travel News Destination 2020. När detta skrivs har vi fått ut tre kategorier av totalt nio. Vårt pris har sin bas i en tes som jag har tänkt på hela mitt yrkesliv. Jämför inte äpplen med päron. Jämför saker som liknar varandra och försök hitta det som sticker ut och är bättre. Börja alltid med priset. Det gör alla andra. Medvetet eller omedvetet. Pengar är det bästa beviset på att vi människor har en unik förmåga till abstraktion. Pengar innebär att vi människor kan samarbeta även om vi inte känner varandra och aldrig träffats fysiskt. 

Men begreppet pengar är onyanserat. De flesta människor har ett gäng olika högar med pengar, trots att de flesta pengar finns på samma bankkonto. Det finns en hög för billiga weekend-resor och en hög pengar till drömresan vi ska göra om två år. Att jämföra dessa två resor är att jämföra ett äpple med ett gäng vattenmeloner. Det är därför vi har nio kategorier i Travel News Destination 2020. 

I framtiden kan jag tänka mig ännu fler. 

Jag är också övertygad om att när vi jämför äpplen med varandra så mår alla äppelträd bättre. Jag jämför mina krönikor med andra skribenters texter och jag jämför Travel News med andra affärstidningar. Jag vill vara bäst. Travel News mål är att vara reseindustrins självklara nyhetskanal. 

Ett bevis på att jag gör åtminstone något rätt är att vi nu når 90 000 läsare i månaden. Det är ett rekord som jag ska tänka på när jag beställer in en drink på Teatergrillens bar i kväll. Behöver jag skriva att jag anser att Teatergrillens bar är Stockholms bästa. I samma ligga finns Arc, Le Hibou, Milles, Nosh and Chow och Cadierbaren. 

***

Nu när vi ändå är inne på mat och dryck kan jag inte låta bli att göra lite reklam för TUGG. Bara Södermalm kan döpa en matfestival i köpcentrum till TUGG. För 450 kronor får du en makalös avsmakningsmeny. Jag är ganska trött på avsmakningsmenyer som kostar 4 500 kronor, men TUGG ska du inte missa. Teatern i Ringen är mitt gastronomiska mekka. 

***

Glöm inte att skicka in din nominering till Travel News Hållbarhetspris. Deadline är 30 oktober.

***

Och nu återstår bara för mig att önska alla läsare en fantastisk helg. Själv ska jag hångla mycket med världens vackraste kvinna. Kram.

 

17 kommentarer

  1. Lars: Viggo Viggo..du vet inte mycket om flygsäkerhet du. Och vad vet du om flygpersonalens vardag. Nada! Det handlar lite..mer om att det är "tufft att le när man är sur". Vänligen respektera nu arbetet som Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen utför efter flera anmälningar. Svara
  2. Marie Louise Wallin: Ja herregud vilka åsikter! Så medan du hånglar med världens vackraste kvinna ska andra arbeta häcken av sig?! ALLA oavsett om man är SAS anställd eller barnmorska skall ha bra arbetsvillkor och en bra arbetsmiljö. Basta! Svara
  3. Ingen flygskam: Var inte så kritiska mot Viggo - han skriver ju med humor och det behövs folk som inte har jobbat i flygbranschen hela livet. Kör på Viggo och fortsätt med dina härliga krönikor. Svara
  4. Anna: Ledsen men denna "humor förstår jag inte. Svara
  5. Lars 2: Underbar krönika! Om folk bara kunde sluta vara så kränkta hela tiden. Fortsätt att vara resebranschens nagel i ögat, Viggo! Svara
  6. 24/7: Vilken jävla tomte! Med den okunskapen fattar jag inte vad han har med branschen att göra... Fast Ingnorance is bliss heter det ju, så inte undra på innehållet i den här krönikan av denne Happy-Go-Lucky... Svara
  7. Flygledaren: En av de mest arroganta o korkade artiklar jag läst. Provokativt mot en personal som hanterar både skribentens och alla andra passagerares komfort och säkerhet. Svara
  8. LV: Är skribenten sponsrad av SAS? En sällsynt korkad artikel Svara
  9. Hans Öberg: Ett antal bortskämda SAS-anställda gnäller. Bra Viggo! Stå på Dig mot dumheten. Svara
  10. ...: Det är sorgligt hur okunnig du är. 1: tryck inte ner timanställda. De är precis lika mycket värda för företaget som en fast. 2: flygrädd?! Märks tydlig att du inte har en aning om hur lång (och då menar jag en LÅNG) dag i kombo med stress, kan skada flygsäkerheten ombord. Kära du, jobba du en 14 timmarsdag i där någon tex får en hjärtinfarkt. Stå där och bit ihop! Säkerheten ombord verkar inte betyda någonting enligt dig. Det är ju ”bara att bita ihop”. Sätt dig i någon annans skor. Vi kabinanställda är med ombord för att kunna RÄDDA LIV. Inte för att ge dig kaffe, det kommer i sista hand. Svara
  11. Rickard: "Trivs du inte på SAS sök dig någon annanstans. " eller konkretisiera kritiken skulle jag lägga till. Naturligtvis ska man inte vifta bort personals oro kring säkrhetsfrågor och arbetsmiljö. SAS har arbetat med att implementera de förbättringar som arbmiljöverket pekat på och har till slutet av året på sig att göra det. Det är därför pinsamt att SVT försöker få det att framstå som att något nytt nu framkommit utan det handlar om att åtgärderna inte är redovisade eftersom tidsfristen inte gått ut. Jag och många med mig trivs som anställda på SAS men har respekt för att andra inte gör det. Visst finns det rutiner och kulutrer som måste ändras hos ledningen och på samma sätt är det hos facken. Det så kallade brevet som många anställda skrev på är ett exempel på hur svårt det är att veta vilken vikt som kan läggas vid ett sådant eftersom vi är flera som kan vittna om att brevet spreds med uppmaning att skriva på lite som SSU värvade medelemmar tidigare i historien, dvs långt ifrån alla delar den bilden som sedan först fram av de som sen gick ut i media i frågan. Låt oss arbeta tillsammans för ett säkert och hållbart svenskt flyg där det finns jobb och flyg även i framtiden. Svara
  12. Pilot i SAS: ”Jag kan förstås inte alla detaljer” skriver du. Det har du helt rätt i. Du verkar överhuvudtaget inte veta alls vad du pratar om. Det handlar inte om ”att bita ihop även om det är tufft”. Det gör vi hela dagarna. Vi har längre arbetsdagar och arbetsveckor än någon annan bransch. Det handlar om att säga stopp när vi känner att vi inte med säkerhet kan utföra ett säkert jobb för att du, när du flyger med oss, skall känna dig säker. Men så långt verkar du inte ha reflekterat. Och faktakoll verkar inte heller vara din starka sida. Svara
  13. Biggles: Hmmm! Viggo verkar ha ett vanligt jobb med fikarasten, rökpauser, snacka med polarna på telefon, surfa lite, boka privata via nätet som bio, teaterbesök , gå på muggen( städad och fräsch. Han går inte upp 03.00 ena dagen för att slutet av arbetsveckan vänt på dygnet och gå och lägga sig 03.00. En arbetsplats som inte liknar någon annan där arbetspass på 12 Tim är vardag. De flesta bor inte på Arlanda och har minst 1-1.5 Tim till jobbet och samma hem. Vi gillar alla våra jobb menigas upplevt ett tuffare arbetsklimat som påhejats av Ryanair , Norwegian och flygbolag som är flygande stater( Gulfbolagen) Nu är det ibland billigare att flyga till London än att ta taxi ut till Arlanda. Biljettpriset består till stor del av skatter till staten och den del av biljett kostnaden som tex SAS får behålla är i snitt 33:- sist jag kollade efter utgifter som täcker kostnaderna för flygplanet du sitter i (A320N) 1 miljard, bränsle,kostnader till personal( städning, catering, tankning, lastning, säkerhet, markpersonalen (gater, incheckning mm, ) flygledare .politer, kabinpersonal ja jag kan fortsätta. Mer personaltäthetskrävande branch får man leta efter trots att den är superslimmad. SAS har nog varit nödd och tvungen då det varit och är svårt att konkurrera med tex Norwegian som har gråzonslösningar för sin personal( fråga en pilot där). Nu till dina tips om att bita ihop. Tror väldigt få arbetstagare bitit ihop som SAS och branschens personal gjort under lång tid. Det finns ett EU som absolut vill se billiga resor mellan länder då väldigt många EU länder är helt beroende av detta (främst i form av turism) och därför ser man 60Tim arbetsvecka som normalt. Oregelbundna arbetstider 24/7 är oxå ok . PÅ SAS existerar inte OB tillägg och inget extra på Storhelger heller och de är många. Visste du att SAS kabin halverade sina traktamenten i Stockholm( de var de ensamma om) visste du att SAS kabins pensionkapital slaktades ( lång historia men ändå helt otrolig)för att rädda företaget . För 2 år sen genomfördes ett besparingsprogram som hette Shape där det till sist visade sig att SAS kanin Stockholm var de enda som uppnådde målen. Trots alla motgångar och uppoffringar trivs vi väldigt bra med våra jobbannons skulle vi ju inte vara här. Stolta över varumärket även om det naggas i kanten av tokiga beslut uppifrån( många bra oxå). Flygsäkerheten är egentligen det som betyder mest för dig och oss. Vi vill komma hem från våra jobb liksom du från din resa. Där är vi bra men det finns mycket som kan förbättras . Sånt kostar pengar. ÄR DU VILLIG ATT BETALA MER FÖR DUN BILJETT? Nej det var väl det jag trodde. Då återstår bara att personalen får betala för den dumsnålheten och så får vi hoppas att det räcker för din och min säkerhet Svara
  14. Viggos pappa: Ehh. Viggo din fåntratt. 1946. Get your facts rätt. Svara
  15. Varför?: Tänker bara instämma med tidigare kommentarer: du har inte en jävla aning Viggo. Lägg ned. Har läst artiklar av dig tidigare och det är bara pinsamt hur du visar gång på gång hur liten insikt du faktiskt har när det kommer till flygbranschen. Förstår verkligen inte detta behov av att ständigt uttrycka sig om sådant man inte vet ett jota om?! Svara
  16. Christoffer: Men va fan Viggo! Kamma dig! Du har ju inte en susning vad du snackar om. Svara
  17. Cici: Appropå pissiga arbetssitatutioner i vården... Two wrongs dont make a right. Nä, lika bra att bita ihop tills man blir utbränd? Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

17 kommentarer Öppna