Publicerad den 13/3 2020
Vi befinner oss i en unik tid. Corona är den största vändpunkten jag varit med om i hela mitt liv. Och mina referenspunkter är bland annat murens fall och 9/11.
De senaste tjugo åren har Sverige och världen förvandlats radikalt. Det är två parallella rörelser. Allt har blivit digitalt. Den smarta telefonen styr våra liv från det att vi vaknar tills det att vi somnar och ja till och med när vi sover. Det är inte fel att se den smarta mobilen som människans nya organ. Lika viktig för vår överlevnad som hjärtat, huden och mjälten. Jag trodde länge att detta att vi fick ett nytt organ var en engångshändelse, men så kom airpods och så fick människan ytterligare ett nytt organ.
Man kan lite förenklat säga att den digitala revolutionen har varit en rörelse in mot kroppen och psyket. Facebook, Instagram och alla andra appar är skapade för att tillfredsställa hjärnans behov av dopaminkickar. Varje gång jag ser ett like i mobilen eller hur många som har tittat på min dagliga Story blir jag “glad” i några sekunder.
Denna rörelse mot det digitala har haft en parallell rörelse: den nya event-kulturen. Jämsides med att titta ner i telefonen har vi jagat stora upplevelser. Vi har gått på allsvenska fotbollsmatcher, åkt på helgresa till Dubai eller ätit avsmakningsmeny på Coco & Carmen. Sen har vi berättat om dessa upplevelser i våra digitala flöden och blivit bekräftade.
För några år sedan träffade jag den dåvarande amerikanske ambassadören i vattenlandet på Eriksdalsbadet. Vi kom att börja prata om att han hissade regnbågsflaggan under Stars and Stripes på ambassaden i samband med Pride.
“Hela världen har sett detta på sociala medier. Det är först när det händer på sociala medier som det verkligen har hänt”, förklarade USA:s utsända diplomat och simmade iväg.
Det är den nya tidens sanning.
Sedan drygt tre år styrs världen av ett maniskt Twitter-konto.
När jag första gången hörde talas om sociala medier och Facebook var jag övertygad om att människor kommer att tröttna på att glo på varandras kattbilder efter några veckor. Men vi kan väl säga att jag hade lika mycket rätt som Ines Uusman. Facebook var ingen fluga, Facebook är det viktigaste som hänt i världen sen Gutenberg fick fart på tryckpressen.
I kölvattnet av vår nya upplevelsekultur har det byggts arenor och eventhallar över hela världen. Just nu byggs det tusen nya flygplatser bara i Indien.
Det sägs ofta att tio procent av världens befolkning arbetar i reseindustrin.
Det är denna blodåder som nu fullständigt sågas av när myndigheter och regeringar förbjuder människor att resa och träffas. Det har redan fått katastrofala följder på vår ekonomi. Men jag är övertygad om att detta bara är början.
Reseindustrin och upplevelseindustrin är liksom världens startmotor som får resten av kroppen att leva. Vad är spelbolagen om det inte spelas några matcher att satsa pengar på? Varför dricka något annat än lådvin när vi är hemma och slöar i soffan? Östermalmshallen har fått en renovering för 1,3 miljarder och X-hundra nya krogstolar, men vem vill sitta på dem om grannen bredvid är förkyld och hostar?
Bara under tvåtusentalet har flygandet i världen fördubblats. Vi går mot en värld med allt mer automatiserad industriproduktion. En sak som inte kan skapas i en fabrik fylld med robotar är upplevelser.
Mänsklighetens behov av stora och små lägereldar är det som skapat vårt moderna välstånd.
Jag önskar att jag hade en lösning på hur vår värld ska kunna fortsätta att existera som tidigare. Det talas om statsbidrag och lån till företag som är i kris. Men hur ska detta fördelas? Att avskaffa flygskatten och sänka momsen på event och hotell kommer inte att mildra den akuta krisen.
Jag är övertygad om att de tre närmaste månaderna kommer allt att stå stilla. Aldrig har världen längtat mer efter en varm härlig sommar än 2020.
I dessa kristider är viktigt att värna om de vi älskar mest.
Jag är otroligt glad att jag har en fantastisk familj och många vänner och kollegor. Vi på Travel News har bestämt oss att härda ut. Vi kommer att fortsätta att varje morgon berätta om senaste nytt från reseindustrin och min upplevelse är att våra läsare är med oss. De senaste dagarna har vi haft all time high på den sajt du just nu läser och jag får rapporter att mina kollegor i mediebranschen säger samma sak. Vi cyklar på fälgen, men vi kommer inte att sluta.
Nu ser vi fram emot sommaren.
Må den komma tidigt i år.
10 kommentarer