För en vecka sedan hade vi det första mötet i Travel News framtidsråd. Det leddes av Travel Academys rektor Anders Sjöstedt och syftet var ta in kunskap från branschen som vi kan använda när vi utvecklar våra utbildningar. Vårt mål är att erbjuda relevanta och intressanta endagskurser som höjer de enskilda medarbetarnas kompetens, men som också matchar industrins behov.
Vad framkom då? Jo, att EU konsumentlagstiftning är en större boja för branschen än jag tidigare insett. Som en deltagare sa. “Att sälja en flygbiljett för 1500 kronor som kan ge 6000 kronor i ersättning är inte klokt.” Extrem prispress i kombination med overklig kompensation om något går fel är där vi är nu. Och det mest troliga är ju att lagen EU261/04 kvarstår. Vem av de stora researrangörerna och flygbolagen vill gå ut med namn och bild och kräva att konsumentlagarna försämras? Det är ett PR-krig som ingen vettig företagare vill slåss i. Och för politikerna i EU är det förstås lätt att trycka på JA-knappen när de skickar notan någon annanstans. Men här känner jag att Travel News har en uppgift. Det är faktiskt vår uppgift att ställa kritiska frågor politiker om branschens villkor. Hur ska företagen kunna ska tjäna pengar och leverera skatteunderlag när marginalerna pressas in i kaklet? Det tråkiga med denna situation är att dinosaurierna är de enda som överlever. De har rutinerna på plats när flygningar ställs in och hotell drabbas av jordbävning. Små researrangörer har varken de ekonomiska musklerna eller de logistiska systemen som hanterar den oberäkneliga dimma över Amsterdams flygplats. Detta är förstås tråkigt.
Utveckling i en näring kommer ofta underifrån och om de knappt finns några små aktörer stelnar en hela branschen.
Det andra som framkom som jag tänker ta upp här är de två uttrycken “high touch” och “no touch”. Framtidsanalyser visar nämligen att 60-70 procent av det arbete som idag utförs av människor i besöksnäringen i en snar framtiden kommer utföras av maskiner. Hotellrum kommer att bli städade av robotar. Vi checkar in utan att träffa en människa och vi checkar ut på samma sätt. Det låter förstås också tråkigt, men det troliga är att vi sparar en massa pengar som vi sedan använder på high touch. Spa-behandlingar och fine dining. Helikopterresa med personlig guide. Unika upplevelser.
Att hitta personal som både är jättebra datatekniker och jättebra på att hantera människor kommer att bli en av reseindustrins stora utmaningar. Siffran 50 000 personer nämns ofta när det kommer till hur många som behövs anställas de närmaste åren. En del löses säkert av automatiseringen, men behovet kvarstår.
I rådet blev vi uppdelade i två grupper och fick order av Anders att prata om branschens utmaningar. Bägge grupperna levererade nästan identiska svar så någonting är vi nog på spåret.
Vi träffades på Scandic nya flaggskepp Downtown Camper vid Brunkebergstorg som var så fullsatt att HR-chefen Henrik Dider inte kunna få fram ett ledigt konferensrum. Det är ju ett fantastisk betyg att de tjänster besöksnäringen erbjuder är så eftertraktade. Stämningen i den stora matsalen var generös och ingen verkade knorra över att köerna till buffén ringlade sig igenom lokalen. Tvärtom uppstod möten när vi spanade in den läckra maten.
Framtidsrådet kommer att sammanstråla några gånger per år och vårt fokus är förstås främst HR eftersom vi håller på att utveckla utbildningar. Men det slår mig att varje gång människor från olika företag och branscher möts så uppstår det nya saker. Exakt var detta kommer att sluta vet ingen och ibland är det skönt att inte ha en storstilad masterplan.
I söndags var det riksdagsval. Vi vet alla att det kommer att dröja innan vi har en ny regering och en ansvarig minister som ska försöka att utveckla besöksnäringen i Sverige. Men när hen väl kommer lovar jag att knacka på dörren med frågor om rimligheten i ersättningsnivåerna när flyget är några timmar försenat.
Vill du veta mer om vår akademi? Klicka här.