Vi befinner oss i ett helt nytt läge i världsekonomin. En rörelse som har pågått från början av nittiotalet går mot ett abrupt slut. Vi har de senaste trettio åren sett en enorm våg av avregleringar av allt från skolor till flygplan och finansmarknader. Denna våg har varit enormt framgångsrik. I stora delar av världen har ekonomierna blomstrat och miljontals och åter miljontals människor har lyfts ur fattigdom.
Reseindustrin sägs ofta utgöra tio procent av världens BNP och sysselsättning. Turism har skapat möjlighet för människor över hela världen att få en inkomst och sysselsättning. Det är oerhörda värden som nu riskeras när land efter land släcker ner allt resande.
Jag håller med Johan Hakelius i måndagens Fokus om att detta är en mycket farlig rörelse. På många sätt farligare än själva viruset.
“Att skjuta världsekonomin i sank för att hejda coronaviruset är en dålig idé. Havererar ekonomin kräver det antagligen fler offer än sjukdomen.”
Det vi nu ser är en rörelse mot planekonomi och nationell protektionism. Italien har redan aviserat att man vill rädda Al Italia från konkurs. I Norge finns konkreta planer på att ta över Norwegian. Danska staten kommer inte att släppa ner SAS i avgrunden och Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni sa i helgen att den svenska regeringen inte kommer att överge SAS.
På finansdepartementets pressträff i går när regeringens krispaket presenterades fanns inga direkta åtgärder för SAS, men det uteslöts inte heller. Jag är övertygad om att dessa övertagande av flygbolag kommer inom några dagar, men det är otroligt viktigt att det finns en snabb plan för hur statligt ägande ska avvecklas.
Stater ska inte driva kommersiella företag. Om staten räddar SAS måste man göra det samma med BRA flyg och andra flygbolag. Detta är en farlig väg.
Stater ska ge förutsättningar för fri konkurrens, då kommer marknaden att utvecklas till sin maximala potential. Europa hade före corona en fantastisk tillgänglighet när det gäller resande och flyg. Lågprisflyget har gett människor över hela världen en frihet de före nittiotalet inte ens kunde drömma om. Det har skapat en otroligt dynamisk och flexibel arbetsmarknad. Easyjets prognos för 2020 före krisen var 100 miljoner resenärer. Fri rörlighet är inte bara en mänsklig nåd, det är ett balsam för världsekonomin.
När nu vinden vänder 90 grader och allt fler länder låser in sig kommer det leda till en ekonomisk depression av oanade slag. Hur många människor kommer inte att gå under av detta?
Jag tror det är viktigt att ställa detta i relation till de åtgärder som nu görs för att stoppa viruset. Att ett land står till i flera månader kommer att leda en ekonomisk katastrof av oanade mått. Att få ekonomin att rulla igen efter den senaste finanskrisen tog två år. Tanken svindlar.
Parallellt med de åtgärder som görs för att stoppa viruset måste det in en ekonomisk jetmotor som håller systemet vid liv. Annars hotar, som Dagens Industris Andreas Cervenka skrev för några dagar, sedan ett ekonomiskt armagedon.
7 kommentarer