”Ett bevis på att våra läsare är med oss på denna resa är att vi är all time high när det gäller Travel News Premium och förra veckan hade vi en fin besökstopp här på sajten”
Året går mot slutet och det är tid att summera mitt sjunde år som chefredaktör på Travel News. Att bevaka reseindustrin har varit kul sedan dag ett, men på sista tiden tycker jag att Travel News bevakning av reseindustrin fått ett lyft eftersom jag och mina medarbetare kan ämnet bättre än någonsin. När jag började visste jag inte vad Emirates och Airbus sysslade med. Nu förstår jag varför Rolls-Royce aktiekurs rusar 700 procent utan att behöva googla eller ringa vår bästa reporter Leif Holmkvist. Svaret läser du här. Ett bevis på att våra läsare är med oss på denna resa är att vi är all time high när det gäller Travel News Premium och förra veckan hade vi en fin besökstopp här på sajten. Jag tackar allra ödmjukast för detta fina förtroende. Återkommande betalande kunder är magiskt. (Det vet alla som någonsin satt sin fot i reseindustrin.)
2024 har förstås präglats av att många knutar som var spända under många år har lösts upp. Det viktigaste som hänt är förstås att SAS är ute ur sin rekonstruktion och sakta seglar in i Air France-KLM:s famn. Svenska skattebetalare är inte längre betalningsansvariga för hur det går för ett av landets heligaste företag. Den uppgiften har den danska regeringen tagit över och vi ser hela tiden belägg för att investeringen inte är hål i huvudet. Det skapas hela tiden nya jobb på Kastrup, Nordens ledande flygplats och Danmarks största arbetsplats. Kastrups roll som det enda riktiga navet för resor till och från Skandinavien förstärks ständigt. Självfallet innebär detta att Köpenhamn är Nordens bästa stad att turista i. Detta skrev jag mycket om i somras när jag åkte på bilsemester i Sverige och Danmark. Läs gärna mer om detta här.
Självfallet kan inte Arlanda konkurrera med Kastrup på något vettigt sätt. Stockholm ligger nära polcirkeln. Köpenhamn är en huvudstad en handfull mil från Europas mittlås. Det bor för lite människor i vårt land och vi är utspridda på en alldeles för stor yta. En stor händelse är att denna insikt fått fäste i vårt parlament och hos några fler journalister än de verksamma på Travel News. Vi har följaktligen fått en debatt om infrastrukturen i landet och det faktum att vi behöver inrikesflyget för att hålla ihop landet. Flygskammen är inte helt död, men Lex Greta styr inte längre all nyhetsvärdering om reseindustrin. Det är en befrielse att samtalet om våra transportsystem inte längre kontrolleras av extremism. De enda som inte håller med mig om detta är de knappt 350 000 personer som återfinns innanför tullarna i Stockholms innerstad.
”En stor eloge vill jag skicka till Scandics vd Jens Mathiesen som lotsat hotellbolaget genom pandemin med bravur”
Återhämtningen i ekonomin som många experter lovade skulle ske exakt samtidigt som när Riksbanken började sänka räntan har inte inträffat. Nu pratas det om lågkonjunktur och hög arbetslöshet hela 2025. Det är tuffa besked, men trots alla dystra moln tuffar ekonomi på hyggligt i reseindustrin. Jag och Riksbankens ledning ser ett tydligt skifte i vår konsumtion från prylar till upplevelser. Bra. En stor eloge vill jag skicka till Scandics vd Jens Mathiesen som lotsat hotellbolaget genom pandemin med bravur. Aktiekursen är tillbaka på fornstora dagars nivå och det är fortfarande långt till taket. Nordens största hotellbolag är i princip skuldfritt och investerar tungt i Tyskland. Det återstår att se hur smart det är när Europas ledande ekonomi krisar. Men Scandics affärsmodell imponerar. Nyligen hörde bolagets ordförande skryta om att hans Scandic tjänar dubbelt så mycket på sina hotellrum som den värsta konkurrenten Strawberry gör. Det håller förstås inte ägaren Petter Stordalen med om. När jag intervjuade honom för några månader sedan skröt han om att bolaget aldrig hade tjänat så mycket pengar och att omsättningen var all-time-high.
Nyligen rapporterade den norska affärspressen att Stordalen åter var miljardär efter dippen under pandemin. Jag har aldrig tvivlat att Petter hela tiden varit miljardär. Men rikedomen kommer inte från hans hotellrörelse utan från hans framgångsrika fastighetsaffärer. Det lärde Pandox vd Anders Nissen mig innan han hastigt gick bort för några år sedan. Dessa lektioner saknar jag ofta fortfarande. Nissen var en underbar intervjuperson, läs gärna mer här.
Vad finns det mer att säga om 2024? En hel del förstås, men varför älta det förflutna när vi kan drömma om en bättre framtid. Det ska jag göra de närmaste veckorna fram till 7 januari 2025 då vi sätter full fart igen. Självfallet kommer vi att uppdatera den nyhetssajt du läser just nu och skicka ut ett nyhetsbrev alla vanliga vardagar, men tempot blir något lägre. Då återstår bara för mig att önska alla våra 50 000 läsare i månaden en riktigt god jul och en härlig nyårsafton.