Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel är HR-Partner. Vad gör du hela dagarna?
Tack så mycket, detta känns ju superroligt!
Det stämmer, jag jobbar som HR Partner på SkiStar. Mitt jobb är väldigt varierande och den ena dagen är inte den andra lik. Min huvudsakliga arbetsuppgift är att stötta chefer och ledare i organisationen så att vi kan jobba effektivt och proffsigt med personalfrågor. Det kan exempelvis innebära att jag sitter med i en rekryteringsprocess, hjälper till i framtagandet av anställningar så att det blir enligt rätt avtal och villkor för den specifika tjänsten, sitter med i samtal med någon av våra medarbetare eller jobbar med att följa upp och utvärdera personalrelaterade kostnader mot våra mål. Utöver det jobbar vi tajt i vårt HR-team med att hela tiden utveckla och förbättra alla våra rutiner och processer. Ett väldigt varierande och otroligt roligt jobb helt enkelt!
Du bor och jobbar i Sälen, varför ska man åka dit?
Jag tycker att man ska besöka Sälen för att här finns något för alla, man måste inte vara en inbiten skidåkare för att njuta av Sälenfjällen. Fjällen är dessutom fint oavsett årstid, det kan vara lika härligt med en skiddag i april som med en solig höstdag i oktober. Själv har jag bott här i snart sju år och ångrar inte en sekund att jag flyttade hit.
Bästa backen i Sälen?
Mina favoritbackar i Sälen ligger helt klart på Söderåsen i Lindvallen. Måste jag välja en skulle det nog vara nummer 4, eller Eva som den också kallas. Nedfarten är bred, varierande, har lagom mycket lutning och går att nå från två olika sittliftar där det sällan är långa liftköer.
HR hette förr personalavdelningen. Då var det låg status. Nu är det hög status att jobba med HR. Vad hände?
Jag tror egentligen att det handlar mycket om att man insett att HR hanterar en så stor och väsentlig del av verksamheten, nämligen medarbetarna. I grund och botten hänger ju mycket i en organisation på att frågor rörande de som faktiskt jobbar på företaget fungerar. En organisation med icke fungerande personalarbete har nog svårt att få medarbetare att stanna, vilket leder till att organisationen inte blir hållbar i längden. Den insikten tror jag har ”höjt statusen” för HR snarare än titelförändringen. Däremot kan nog HR som begrepp uppfattas som bredare vilket kanske gjort att mer frågor landar under HR än vad det gjorde när det kallades för personalavdelningen.
Vad är det viktigaste när Skistar gör en rekrytering? Vad är mindre viktigt?
Det viktigaste när vi rekryterar är såklart att hitta rätt person för jobbet. Olika befattningar kräver olika typer av personer och kompetenser. Eftersom SkiStar är ett stort bolag med en stor variation av tjänster är det extremt viktigt att man alltid ser till den specifika tjänsten som man rekryterar till. Detsamma gäller egentligen med vad som är mindre viktigt. I vissa fall kanske utbildning eller arbetslivserfarenhet inte alls är lika viktigt som att man hittar rätt personlighet medan det i andra fall är minst lika viktigt med tidigare meriter. Det absolut viktigaste när man söker ett jobb på SkiStar, oavsett befattning, är att man verkligen försöker att vara sig själv. I det stora hela är det blandningen av personligheter och erfarenheter som bildar de absolut bästa teamen.
Du har varit med Skistar sedan 2014, varför har du stannat kvar?
Anledningen till att jag stannat på SkiStar är för att det är ett otroligt spännande företag att jobba för. Sedan jag började har det hänt otroligt mycket i bolaget vilket också har lett till att man hela tiden stött på nya möjligheter att själv utvecklas och ta nya kliv i karriären.
Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Från första början sökte jag mig till SkiStar och in i reseindustrin för att det verkade vara en otroligt rolig bransch att jobba i, och visst var det så. Det fina med den här branschen är att man får jobba väldigt nära något av det bästa som människor vet, nämligen semestern. En annan fantastisk sak med reseindustrin och besöksnäringen är att det är där många unga faktiskt får förtroende att ta sina första kliv in på arbetsmarknaden.
Hur länge tänker du stanna? Varför?
Jag kommer att stanna kvar på SkiStar och i den här branschen så länge jag känner att jag utvecklas och att jag kan bidra. Det viktigaste för att göra ett bra jobb tror jag är att man trivs med det man gör, och just nu trivs jag väldigt bra.
Vad gör du om tio år?
Om 10 år jobbar jag fortfarande med HR frågor i någon form, kanske som HR chef på SkiStar eller något annat stort bolag inom besöksnäringen.
Reseindustrins största utmaning?
Största utmaningen är helt klart att hänga med i utvecklingen på alla plan. Det händer väldigt mycket i branschen och det händer fort.
Namn: Helena Wollter
Titel: HR Partner
Familj: Sambo Fredrik
Ålder: 25 år
Bor: Sälen
Senaste resa: Roadtrip i Spanien, från Barcelona till Valencia.
Favorithotell: Monsuau Cala D’Or Boutique Hotel
Favoritfärjebolag: Stena Line
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Spanien
Min drömresa: Island
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris*: Efter året som varit känns det svårt att välja bara en som man tycker förtjänar detta pris. Många olika organisationer och företag har jobbat hårt och intensivt för att ta besöksnäringen och reseindustrin igenom pandemin. Men Visita tycker jag har tagit ett väldigt stort och betydande ansvar i att jobba för att alla i branschen ska överleva, både små och stora företag.
Detta vet vi inte om dig: Jag är en riktig förespråkare för ”mys-löpning”. Det bästa jag vet är att ta lugna löpturer uppe på fjället, helst på hösten när det är soligt men ändå lite krispigt i luften. Extra härligt blir det också om man tar lite längre turer och kan stanna på hälften för att fika lite, det är svårslaget.
*Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.