“Om fem år kommer vi ha adderat ytterligare några miljarder i affärsvolym”
Grattis Philip E Locklund du är månadens rookie i Travel News. Din titel på Linkedin är Chief Executive Officer at Travel Support. Vad gör du hela dagarna?
Tack, det var allt en utmärkelse att hänga på väggen. Efter fyra år hos Travel Support och i resebranschen hade jag hoppats att jag tagit mig förbi rookie-kontraktet men jag blir väldigt glad för uppmärksamheten! Jag, tillsammans med mina medarbetare, skapar förutsättningar för små och medelstora reseaktörer att vara konkurrenskraftiga samt åtnjuta stordriftsfördelar. Att försöka göra just det resulterar i att mina dagar är mycket varierande, allt mellan kundbesök, strategimöten och förhandlingar blandat med många telefonsamtal.
Alla vet inte vad Travel Support är. Berätta?
Jag brukar ofta använda liknelsen med ICA, vi är som ICAs huvudkontor mot fristående ICA-handlare, fast i resebranschen. Vi utvecklar tjänster centralt som riktar sig till fristående affärsresebyråer och researrangörer som själva inte har möjlighet att utveckla och tillhandahålla dessa tjänster i egen regi. Detta har tagit form på så vis att vi idag har sex affärsområden som sträcker sig mellan gemensamma leverantörsavtal, 24-timmars support, onlinebokningssystem, redovisningstjänster, IT-miljö och biljetteringstjänster. Genom att samla affärsvolymer når våra kunder konkurrensfördelar genom bättre villkor, kompetens och stödtjänster till en lägre kostnad. Vi är idag ett team på 20 briljanta medarbetare, alla specialister inom sitt område, som servar fler än 100 resebyråer, arrangörer och andra reseföretag.
Var är bolaget om fem år?
Framtiden kommer ställa betydligt högre krav på resebyråer att kunna leverera högteknologiska tjänster till sina kunder. Mycket av detta är tjänster som mindre byråer inte kan utveckla själva. Därför har vi alltid jobbat långsiktigt och har som uppgift att finna partnerskap eller utveckla i egen regi de bästa tekniska förutsättningarna för att stötta våra resebyråer i den dagliga driften. Det är ett arbete vi kommer fortsätta jobba stenhårt med framåt för att säkerställa att våra kunder hänger med i den accelererade teknikutvecklingen. Om fem år kommer vi ha adderat ytterligare några miljarder i affärsvolym både genom tillväxt hos befintliga partners och tillskott av nya samtidigt som vi ökar vår närvaro i våra grannländer.
Ditt viktigaste nyckeltal som chef? (Motivera gärna ditt svar.)
Eftersom du specifikt nämner som chef så blir det fokuserat på den egna organisationen och medarbetarnöjdhet specifikt. Det är upp till oss som chefer att ge rätt förutsättningar för våra medarbetare att göra ett bra jobb och att vara tydlig med förväntningar. En arbetsplats där medarbetare är nöjda innebär att de är stimulerade, gör något de tycker är meningsfullt och känner sig trygga att vara sig själva. Allt detta ger bästa förutsättningarna för att de ska göra ett riktigt bra arbete och samtidigt stanna i organisationen länge.
Du jobbade tidigare med “ungdomskraft”, vad lärde du dig där?
Jag gick in i Undomskraft 2019 som delägare och styrelsemedlem, jag är fortfarande aktiv i mina uppdrag där. Det är en fantastisk organisation som arbetar med att hjälpa ungdomar in på arbetsmarknaden där många får sin ovärderliga första rad på CVt. Det är ett uppdrag där jag ständigt lär mig nya saker. På ett personligt plan är jag operativt lagd och även något otålig, vilket gör att jag i den strategiska rollen får träna på att göra planen och låta andra utföra den.
Du har även varit på Volvo Car Mobility. Berätta gärna lite mer?
Volvo Cars hade observerat utvecklingen inom bildelning och skulle göra sitt eget initiativ så 2017 startades Volvo Car Mobility. Tidigare kommunikationschef och VD för Volvo Cars USA, Bodil Eriksson blev utsedd till VD för det nya bolaget och jag fick möjligheten att kliva in i rollen som VD-assistent. Jag var då den femte anställda på företaget och under mina 2,5 år på bolaget hann vi bli 160 personer och lansera bildelningstjänsten ”M” i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det var en arbetsplats som fångade kompetens med helt galen framgång och kunskapen som fanns under ett tak gav en ”rookie” som mig alla förutsättningar att få en flygande start.
Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Jag sökte mig inte aktivt till reseindustrin utan jag blev erbjuden en plats i Travel Supports styrelse för 4 år sedan och när det för 2,5 år sedan blev dags för tidigare VD och nuvarande ordförande Peter Stegerås att ägna mer tid åt sina övriga åtaganden kom frågan till mig.
Hur länge tänker du stanna?
Oj, svår fråga. Om man ska gå på genomsnittet i vår bransch så lär jag vara kvar väldigt länge. Det mest realistiska svaret är så länge jag känner att det är kul och att jag är på rätt plats, för tillfället tycker jag det är väldigt roligt!
Reseindustrins största utmaning?
På kort sikt kompetensbristen, på lång sikt klimatomställningen.
Namn: Philip Locklund
Titel: VD
Familj: En stor sådan!
Bor: Kungsholmen, Stockholm.
Senaste resa: Till min syster i London.
Favoritnyckeltal: Kundnöjdhet.
Favorithotell: Hotel Frantz, Stockholm.
Favoritfärjebolag: Destination Gotland.
Favoritkryssningsbolag: RCCL
Favoritreseapp: M
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Vart som helst där jag får stå på skidor.
Min drömresa: För tillfället: Kilimanjaro, Tanzania.
Detta vet vi inte om dig: Började min karriär som diskare på Stensnäs kurs och konferensgård 15 år gammal.
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris: Barnens Ö