Annons:

Månadens rookie i reseindustrin: Emelie Backede

Månadens rookie i Travel News är Emelie Backede. Hon är "Head of Service delivery" på MTR Express. Läs denna intervju så vet du vem Emelie är för snart är hon din nya chef.

Grattis du är månadens rookie i Travel News. Din titel är ”Head of Service delivery” vad gör du hela dagarna?

Tack, jag lägger merparten av min tid på att utveckla de delar som är starkt kopplade till vår kundupplevelse. Det kan handla om allt från att stötta vårt kundserviceteam med att fatta beslut om ett komplicerat kundärenden, provsmaka nytt bröd till frallorna vi säljer ombord eller göra en analys av data från våra kundundersökningar. Jag ansvarar för all personal som arbetar ombord på tågen (Servicevärdar och Lokförare), vårt kundserviceteam, catering och utbildning – det är brett.

Varför arbetar du i reseindustrin?

Jag började några år efter gymnasiet som tågvärd i samband med att min pappa blev lokförare och min syster tågvärd. Sen har det varit full action. Jag har haft så roliga jobb, varit med och startat olika verksamheter, jobbat med både upphandlad och kommersiell tågtrafik i olika ledarroller. Att ha kul  och bli utmanad på jobbet är viktigt för mig. Vi har en del spännande utmaningar med infrastruktur och att gå ifrån gamla metoder och sanningar om hur saker ska göras inom just tågbranschen men det är också en bransch i förändring och ingenting är omöjligt.

Vad är det bästa med MTR express?

Människorna, både de kunderna som reser med oss och är engagerade i utvecklingen av verksamheten men sen också alla anställda som varje dag oavsett förutsättningar kommer med glatt humör och kör på. Det finns en hög ambitionsnivå och alla fattar att det är en laginsats.

Hur länge tänker du stanna?

Tills jag nått mina och bolagets mål inom de olika områden som jag ansvarar för. Jag har varit med och startat bolaget vilket dels gör att jag känner ett stort ansvar för att det som levereras håller toppklass men också att det är en hållbar och stabil arbetsgivare för alla fantastiska människor vi rekryterat.

Din bästa tågresa?

Den hade jag faktiskt för bara ett år sedan när jag åkte med min son som då var 2 år på sin första tågresa längs södra Bohusbanan (Uddevalla-Göteborg). Han älskar tåg och hade en magisk upplevelse.

Utbildning: Marknadsekonom IHM Business school
Vad är besöksnäringens största utmaning?

Att hjälpa våra kunder att göra de bästa valen utifrån de behov de har. Då menar jag allt från resvägar, trafikval (helst alltid tåg såklart), möjlighet att köpa biljetter, resevillkor, hotellval och så vidare. baserat på vad kundernas mål är. Utbudet är enormt och tillgängligheten på spridd information är stor men det kan vara svårt att koppla ihop alla olika komponenter för att få den bästa resan som gör det så enkelt, smidigt och miljövänligt som möjligt.

Vad gör du om tio år?

Då har jag förhoppningsvis renoverat klart mitt hus, jag jobbar fortfarande som ledare på en plats där vi skrattar mycket och gör riktigt bra saker tillsammans.

___________________

Namn: Emelie Backede

Titel: Head of Service delivery, MTR Express

Familj: Min man Joakim, min son Philip och så väntar vi på tillökning

Ålder: 32

Bor: Kungälv

Senaste resa: Till Stockholm

Favorithotell: Scandic Kodbyen i Köpenhamn

Favorit reseapp: Älskar Tripadvisor

Flygbolag som jag åker helst med: Flyger sällan och har nästan bara åkt med olika så har ingen favorit. Tycker generellt att nivån är väldigt hög!

Favoritdestination bortom min egen: Reykjavik är fantastiskt, bara varit där en gång men vill tillbaka.

Detta vet vi inte om dig: Är grov serie- och boknörd. Har sett nästan allt på topplistorna och läser utan problem 300 sidor om dagen i perioder.

 

 

 

 

Kommentarer är stängda.