Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel är Content Marketer. Vad innebär det?
Tack! Fantastiskt att kvala in som månadens rookie efter 8 år på Scandic! Mitt huvudansvar är att skapa och optimera innehållet på Scandics webb och app, dels för att ge våra gäster och nya kunder en härlig upplevelse, men också för att driva försäljning.
Du jobbar på huvudkontoret. Hur ofta ser du “vanliga” gäster?
Jag önskar att mitt svar vore ofta, men under pandemin har det blivit lite mindre. Dock coworkar jag gärna från något av våra hotell så ofta som jag kan. Har alltid älskar att omge mig av människor på resande fot, vare sig det är på en flygplats, tågstation eller på ett hotell. Det finns något fantastiskt i att se människor i rörelse.
Du är utbildad på Medieinstitutet, hur var det?
Precis det stämmer, jag läste en YH-utbildning i Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet. Utbildningen la inte bara grunden till det jag gör idag, utan det var även den som öppnade dörren till resebranschen och Scandic.
Du arbetar med internet. Vilka är din KPI: er?
Skulle nog säga att jag jobbar med marknadsföring, sen råkar detta ske i digitala kanaler. Förutom de vanliga KPI:erna så som besökare och bokningar på vår webb/app, jobbar vi även mot att leverera en fantastisk upplevelse för våra gäster, genom hela kundresan i alla våra kanaler.
Scandic satsar på dig, hur?
Bland annat har jag precis avslutat internutbildningen Talent@Scandic, vilket är ett program för framtida ledare på Scandic. Det är en ettårig utbildning med fokus på ledarskap samt kommersiell och operativ utveckling. Jag har inte bara fått en bättre förståelse för det operativa arbetet utan även byggt ett värdefullt nätverk internt och externt, samt lärt mig mer om hur jag fungerar och agerar i olika typer av situationer, något jag kommer kunna dra nytta av nu och i framtida roller.
Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Att jag hamnade i reseindustrin var nog mer ut av en slump, men att jag är kvar är ett aktivt val. Jag gjorde min praktik på Scandic och förstod snabbt att företagets kultur och värderingar lirade bra med mina egna. Även om jag inte längre arbetar ute på ett hotell, jobbar jag med fantastiskt drivna och härliga service-människor som brinner för det dem gör. Att sedan få jobba för ett bolag som är marknadsledande innebär höga krav på alla arbetsuppgifter i en snabbförändlig bransch, det gillar jag starkt.
Hur länge tänker du stanna?
Oj, svår fråga. Så länge jag känner att jag har något att ge och jag fortsätter utvecklas.
Varför?
Resebranschen är en rolig bransch, då det handlar om att göra människor glada.
Vad gör du om tio år?
Förhoppningsvis jobbar jag fortfarande med en rolig produkt som jag brinner för. Det digitala landskapet kommer se helt annorlunda ut om tio år, så jag ser fram emot att arbete med framtidens nya verktyg och applikationer.
Reseindustrins största utmaning?
Som för många branscher är en ständig utmaning att hänga med i de senaste trenderna. Kanske ännu mer i den digitala världen där utvecklingen går fort och man inte bara jämförs med konkurrenter i samma bransch. Jag tror att hela besöksnäringen skulle gynnas av att ha ett stort fokus på innovation och inte vara rädda för att testa sig fram.
Faktaruta
Namn: Josefine Wekell
Titel: Content Marketer
Familj: Bor i Göteborg
Ålder: 32
Bor: Stockholm
Senaste resa: Frankrike
Favorithotell: Downtown Camper by Scandic
Favoritfärjebolag: Blir sjösjuk, så undviker helst färjor
Favoritreseapp: Google Maps. Kanske inte går under kategorin reseapp, men låter mig utforska och gå vilse i nya städer men ändå alltid hitta tillbaka
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Nya Zeeland
Min drömresa: Peru
Detta vet vi inte om dig: Min karriär på Scandic började egentligen redan för 16 år sedan, då jag hade mitt första jobb inom Housekeeping på Scandic Crown i Göteborg.
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris: Hela den svenska besöksnäringen. Branschen har gått igenom ett stålbad och jag är imponerad av alla företagare som har ställt om, innoverat och fortsatt hitta nya sätt att driva sin verksamhet.
*Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.
2 kommentarer