Annons:

Josefine Wekell, Content Marketer på Scandic “Det handlar om att göra människor glada”

Travel News fortsätter att presentera unga, smarta talanger i reseindustrin. Idag intervjuar vi Josefine Wekell, Content Marketer på Scandics huvudkontor i Stockholm.

Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel är Content Marketer. Vad innebär det?
Tack! Fantastiskt att kvala in som månadens rookie efter 8 år på Scandic! Mitt huvudansvar är att skapa och optimera innehållet på Scandics webb och app, dels för att ge våra gäster och nya kunder en härlig upplevelse, men också för att driva försäljning. 

Du jobbar på huvudkontoret. Hur ofta ser du “vanliga” gäster?
Jag önskar att mitt svar vore ofta, men under pandemin har det blivit lite mindre. Dock coworkar jag gärna från något av våra hotell så ofta som jag kan. Har alltid älskar att omge mig av människor på resande fot, vare sig det är på en flygplats, tågstation eller på ett hotell. Det finns något fantastiskt i att se människor i rörelse.

Du är utbildad på Medieinstitutet, hur var det?
Precis det stämmer, jag läste en YH-utbildning i Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet. Utbildningen la inte bara grunden till det jag gör idag, utan det var även den som öppnade dörren till resebranschen och Scandic. 

Du arbetar med internet. Vilka är din KPI: er?
Skulle nog säga att jag jobbar med marknadsföring, sen råkar detta ske i digitala kanaler. Förutom de vanliga KPI:erna så som besökare och bokningar på vår webb/app, jobbar vi även mot att leverera en fantastisk upplevelse för våra gäster, genom hela kundresan i alla våra kanaler.  

Scandic satsar på dig, hur?
Bland annat har jag precis avslutat internutbildningen Talent@Scandic, vilket är ett program för framtida ledare på Scandic. Det är en ettårig utbildning med fokus på ledarskap samt kommersiell och operativ utveckling. Jag har inte bara fått en bättre förståelse för det operativa arbetet utan även byggt ett värdefullt nätverk internt och externt, samt lärt mig mer om hur jag fungerar och agerar i olika typer av situationer, något jag kommer kunna dra nytta av nu och i framtida roller.

Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Att jag hamnade i reseindustrin var nog mer ut av en slump, men att jag är kvar är ett aktivt val. Jag gjorde min praktik på Scandic och förstod snabbt att företagets kultur och värderingar lirade bra med mina egna. Även om jag inte längre arbetar ute på ett hotell, jobbar jag med fantastiskt drivna och härliga service-människor som brinner för det dem gör. Att sedan få jobba för ett bolag som är marknadsledande innebär höga krav på alla arbetsuppgifter i en snabbförändlig bransch, det gillar jag starkt.

Hur länge tänker du stanna?
Oj, svår fråga. Så länge jag känner att jag har något att ge och jag fortsätter utvecklas.

Varför?
Resebranschen är en rolig bransch, då det handlar om att göra människor glada.

Vad gör du om tio år?
Förhoppningsvis jobbar jag fortfarande med en rolig produkt som jag brinner för. Det digitala landskapet kommer se helt annorlunda ut om tio år, så jag ser fram emot att arbete med framtidens nya verktyg och applikationer. 

Reseindustrins största utmaning?
Som för många branscher är en ständig utmaning att hänga med i de senaste trenderna. Kanske ännu mer i den digitala världen där utvecklingen går fort och man inte bara jämförs med konkurrenter i samma bransch. Jag tror att hela besöksnäringen skulle gynnas av att ha ett stort fokus på innovation och inte vara rädda för att testa sig fram. 

Faktaruta

Namn: Josefine Wekell

Titel: Content Marketer

Familj: Bor i Göteborg 

Ålder:  32

Bor: Stockholm

Senaste resa: Frankrike

Favorithotell: Downtown Camper by Scandic

Favoritfärjebolag: Blir sjösjuk, så undviker helst färjor

Favoritreseapp: Google Maps. Kanske inte går under kategorin reseapp, men låter mig utforska och gå vilse i nya städer men ändå alltid hitta tillbaka

Flygbolag som jag åker helst med: SAS 

Favoritdestination: Nya Zeeland

Min drömresa: Peru

Detta vet vi inte om dig: Min karriär på Scandic började egentligen redan för 16 år sedan, då jag hade mitt första jobb inom Housekeeping på Scandic Crown i Göteborg. 

Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris: Hela den svenska besöksnäringen. Branschen har gått igenom ett stålbad och jag är imponerad av alla företagare som har ställt om, innoverat och fortsatt hitta nya sätt att driva sin verksamhet. 

*Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

2 kommentarer

  1. Erik: Alltid småkomiskt att höra de som inte jobbar på "golvet" berätta om hur fantastiskt bra allting är på företaget. Det är också rätt märkligt det där med Talent@Scandic. En ettårig utbildning för framtida ledare, ändå är det ingen som vet hur man leder eller kan leda. Hotellen skulle funka så mkt bättre utan en ledare/chef som ändå inte bidrar med någonting. Allting är så centralt styrt att mellancheferna ute på hotellen inte har någonting att säga till om ändå. Så vad är då vitsen med att utbilda dessa.
  2. Maud, ansvarig för ledarskapsutveckling på Scandic.: Hej Erik, Vad tråkigt att höra att du inte känner att det är någon vits med utbildning. Jag tror på utveckling av människor i sina yrkesroller och på Scandic vill vi utbilda ledare som tror på sina medarbetare och skapar en kultur där alla vågar göra sin röst hörd och känna sig trygga i att ta egna beslut. Jag uppfattar att vi har många bra ledare i vår bransch oavsett Scandic eller andra företag men vi kan såklart alltid bli bättre, det är det jag gillar med utveckling.