“Märkligt nog finns det en kvarts miljon småsparare med en närmast religiös tro på SAS”
SAS intäkter ökade under kvartalet februari till och med april från 7 till 9 miljarder kronor jämfört med året innan. Men rörelseförlusterna ökade lika mycket: från 763 miljoner i fjol till 963 i år. Elakt uttryckt: ju fler passagerare desto större förlust.
Totalförlusten för kvartalet ökade från 1,6 miljarder i fjol till 2,5 miljarder i år, trots att bränslepriset halverat sedan förra vårens topp. Skillnaden förklaras av omvärderade pensionskostnader. Utan jämförelsestörande poster är förlusten lika stor som för ett år sedan, 1,5 miljarder kronor.
SAS har inlett jakten på nya ägare som ska satsa 9,5 miljarder kronor. De förväntas tro på SAS-ledningens dröm om vinst redan nästa år och en omsättning på 57 miljarder med tioprocentig nettomarginal om två år.
Märkligt nog finns det en kvarts miljon småsparare med en närmast religiös tro på SAS. De handlade upp aktien tio procent senaste månaden till ett börsvärde på 3 miljarder kronor. I ett bolag med 40 miljarder i nettoskuld och en soliditet på minus 9 procent.
Bortsett från att ägarna, helt enlig kapitalismens grundregler, har sämre förmånsrätt än övriga borgenärer i den amerikanska konkursprocessen är det ren matematik:
20 miljarder av SAS skulder ska konverteras till aktier, ytterligare 9,5 miljarder ska tas in i nytt kapital. Dagens ägare har 3 miljarder av tänkta 32,5 miljarder. Det är en nedspädning till 9 procent. Eller en reduktion av dagens börskurs från 31 till 3 öre.
Eller som vd Anko van der Werff upprepar i dagens kvartalsrapport:
”Ersättningen till efterställda borgenärer kommer att vara liten eller ingen alls, och att det inte kommer att finnas något eller mycket litet värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB, efter att bolagets rekonstruktionsprocess är genomförd.”