Priset delas ut i följande två kategorier: Årets Affärsmodell och Årets Uppstickare.
I kategorin Årets Affärsmodell går priset i år till Skistar.
–SkiStar är ett föredöme inom affärsmodellinnovation. Genom att kombinera digitalisering, hållbarhet och kundcentrerade tjänster har de skapat ett ekosystem som förändrar spelreglerna i branschen, säger Lise Tormod, vd på Cordial och juryordförande för Business Model Awards i en skriftlig kommentar.
Juryn lyfter fram Skistars transformation från en säsongsberoende verksamhet till en året-runt-destination där hållbarhet står i centrum.
–Vi är oerhört stolta över att ta emot Business Model Awards 2024 för Årets Affärsmodell. Det här är ett kvitto på vårt hårda arbete med att utveckla SkiStar till en ledande aktör inom året runt-turism, samtidigt som vi fortsätter att skapa mervärde för våra gäster och samarbetspartners, säger Stefan Sjöstrand, vd på Skistar.
I kategorin Årets uppstickare går priset till Pophouse Entertainment för deras nytänkande arbete inom underhållning. Enligt juryn har de genom att kombinera teknologiska framsteg, kreativt berättande och strategiska investeringar skapat en unik affärsmodell och etablerat nya koncept för underhållning.
– Vi är otroligt glada över att ha tilldelats utmärkelsen som Årets Uppstickare 2024. Denna hyllning bekräftar vår strävan att tänka annorlunda och utmana underhållningsbranschen. Sedan starten 2014 har Pophouse målmedvetet förfinat vår affärsmodell för att ständigt ligga i framkant och skapa banbrytande, oförglömliga upplevelser för publik världen över, säger Linda Höljö, CFO/COO på Pophouse i sin presskommentar.
