Annons:

”Trump bump” i Florida: Mar-a-Lago lyfter Palm Beach förbi Miami

”Trump bump” i Florida: Mar-a-Lago lyfter Palm Beach förbi Miami

De europeiska resenärerna må överge USA – men de inhemska flockas till Florida. Här driver en politisk skjuts nya rekordsiffror. Av: Linda Iliste 

När Donald Trump återvände till Vita huset 2025 fick Palm Beach County i Florida mer än bara en före detta president till ägare av Mar-a-Lago. Det har redan lett till en turistboom.

Januari månads intäkter per tillgängligt rum (RevPAR) sköt i Palm Beach County upp 17 procent, till 239 dollar. Det placerar området före Miami-Dade – som länge dominierat den lokala hotellscenen – där motsvarande siffra under samma period låg på 203 dollar. Genomsnittspriset per hotellnatt (ADR) låg på 313 dollar, en uppgång med 7 procent.

– Att Palm Beach kan ligga så högt över Miami-Dade är inget annat än fenomenalt. Vi såg definitivt en märkbar ökning [under Trumps första presidentskap], men den här cykeln har börjat långt längre fram och mycket starkare, säger Peter Ricci, chef för hospitality-programmet vid Florida Atlantic University​ till Travel Weekly

Fenomenet kallas ”Trump bump” – en kraftig ekonomisk skjuts som skapas när Donald Trump återkommande besöker ett område.

– Vi såg definitivt en märkbar ökning [under Trumps första presidentskap], men den här cykeln har börjat långt längre fram och mycket starkare, säger Peter Ricci.

Det är inte bara hotellen som gynnas. Worth Avenue, Palm Beachs exklusiva shoppingstråk, rapporterar rekordomsättning. 

– Globala ledare och deras följen rör sig genom Palm Beach, och de spenderar enorma summor, säger Doug Evans, vd för Palm Beach Chamber of Commerce​ till Business Insider.

Även Bettina Landt, vd för White Elephant Palm Beach, ser tydliga effekter. 

– Januari var vår bästa månad någonsin. Och februari, mars, april… allt pekar uppåt, säger hon​ till Travel Weekly.

Det finns tecken som pekar på att det inte bara är en tillfällig skjuts. Redan i slutet av 2024 planerade Palm Beach County för en fortsatt turistexplosion under 2025. 

– År efter år ser vi bättre siffror för hela turistindustrin, säger Milton Segarra, vd för Discover The Palm Beaches​ till Palm Beach Post.

I området omsatte turismen under 2024 7,15 miljarder dollar. Målet för 2025 är enligt Milton Segarra 7,3 miljarder dollar. Evenemangsintäkterna väntas öka från 190 till 200 miljoner dollar, och hotellintäkterna från 1,22 till 1,3 miljarder dollar​.

För att säkerställa att det inte enbart är en Trump-effekten satsar man brett men fokuserat. Sportevenemang är exempelvis en viktig del av den framtida tillväxten​. Under 2025 ska Palm Beach County Sports Commission arrangera över 200 sportevenemang med fokus på golf, baseboll, basket och ridning​. 

Samtidigt stärker Palm Beach sin kulturella profil. Den nya kampanjen ”See So Much More Than You Came For” syftar till att lyfta konst, historia och kulturarv​.

Det följer även hotellinvesteringar, framför allt inom lyxsegmentet. Oracles grundare Larry Ellison har förvärvat Eau Palm Beach Resort & Spa och Salamander Collection tagit över PGA National Resort​. Brittiska Iconic Luxury Hotels har öppnat Palm House och Oetker Collection – i Europa framför allt känt för Le Bristol i Paris – gör sin första USA-satsning i form av Vineta Hotel​. 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna