Det första som händer när Donald Trump åter tar plats i Vita huset i januari är att transportministern, det demokratiska stjärnskottet och presidentkandidaten Pete Buttigieg, byts ut.
Buttigieg och hans myndighet FAA (Federal Aviation Administration) har haft en hård linje mot Boeing efter att bolaget ertappats med katastrofalt usla kvalitetsrutiner. Om Trump också tänker gå vidare med sina planer på att sparka myndighetspersoner som han anser ”illojala” sitter FAA-chefen Mike Whitaker löst, trots att han har ett femårsmandat.
Donald Trump anses ha en positiv inställning till flyget i allmänhet och de amerikanska bolagen i synnerhet. Men hans planer på tullar uppemot 20 procent på all import kan orsaka stora problem. Ingen bransch är så global som flyget med 10 000-tals leverantörer över hela världen till de amerikanska bolagen.
Joe Bidens miljö- och stimulansprogram Inflation Reduction Act, stort som två svenska BNP, innehöll bland annat stöd till produktion av fossilfritt bränsle. Republikanerna har däremot pekat ut gröna stödpaket som särdeles lämpliga sparobjekt för att minska statens underskott. Trumps famösa uttalande ”Drill, baby, drill” antyder i stället ökad oljeutvinning, inte minst genom den omstridda metoden fracking.
Bidenadministrationen inledde en skattegranskning av företagen och personerna i privatjetsektorn, som är enorm i USA. En av de som flyger mest privatjet är Elon Musk, som väntas få en roll i Trumps regering. Det ligger i farans riktning att hårdgranskningen av lyxflygarna blåses av.