Annons:

Premium

Färre på femdagarsvecka ger 12,4 miljarder dollar i förlust

New York City vimlar av folk igen. Eller i alla fall på tisdagar, onsdagar och torsdagar. På fredagar och måndagar, är tunnelbanevagnar inte fulla och det finns gott om sittplatser i barer och restauranger. Arbetsveckan har ofta krympt till tre dagar. Text: Janne Sundling

”Den genomsnittliga anställda spenderar 4 661 dollar mindre per år på måltider, shopping och underhållning nära sina kontor i New York”

Tre år efter pandemins start försöker företag locka anställda tillbaka till kontor och arbetsplatser och få fart på lokala ekonomier. 

Men uppgifter som Bloomberg News sammanställt visar att i ett antal städer i USA är fredagar på kontoret döda, och måndagar visar allt annat än trängsel.

Att återgå till tillståndet före pandemin ser ut som en utopi.

Manhattan-anaställda spenderar minst 12,4 miljarder dollar mindre per år på grund av cirka 30 procent färre dagar på kontoret, enligt en Bloomberg News-analys av data från Stanford University-ekonomen Nicholas Blooms WFH Research-grupp. 

Det betyder att den genomsnittliga anställda spenderar 4 661 dollar mindre per år på måltider, shopping och underhållning nära sina kontor i New York. Det kan jämföras med 3 040 dollar i San Francisco och 2,387 dollar i Chicago.

Beteendena är tydligast i städer med längre pendlingar, en högre andel tjänstemän och långvariga restriktioner.

Att förlora 12,4 miljarder dollar per år leder till mindre intäkter för restauranger, återförsäljare och andra företag. 

Den närmast existentiella frågan ställs nu av fastighetsägare: Vad är värdet av en stad när arbetare inte behöver vara där längre?

”Människor har ändrat sin livsstil och sitt beteende”

Hur det går för New York är lärorikt för andra finanscentra runt om i världen: Endast 6 procent av Londonbor som tidigare kunnat arbeta hemifrån sa att deras arbetsgivare förväntar sig att de ska vara på kontoret fem dagar i veckan, enligt en rapport. 

Över hela USA har utgifterna ökat från 2019, enligt Mastercard SpendingPulse, som mäter detaljhandeln och online för alla betalningsformer. Men skillnaderna mellan veckodagarna är uppenbara i New York: USA:s totala utgifter i oktober 2022 steg med i genomsnitt 23 procent på fredagar, jämfört med 20 procent i Greater New York-området och bara 11 procent på Manhattan. 

Från juni till december 2022 nådde turer på måndagar och fredagar endast cirka 33 procent respektive 38 procent av nivåerna före pandemin, enligt data från HQ Corporate Mobility. På torsdagar stiger det till ungefär 43 procent.

– Människor har ändrat sin livsstil och sitt beteende, säger Michelle Meyer, chefsekonom vid Mastercard Economics Institute. – Om du jobbar hemifrån den dagen pendlar du inte till ditt kontor och går inte till restaurangen bredvid ditt kontor.

Bland restauranger och barer ökade transaktionerna med 48 procent i Brooklyn under fjärde kvartalet 2022 jämfört med 2019, enligt uppgifter handelsföretaget Square. 

Medan borgmästare Eric Adams nu kräver att statliga anställda arbetar på plats fem dagar i veckan, har han haft mindre tur med att pressa företagsledare att kräva strängare krav på kontorsnärvaro.

Vid åtta stora kontorsbyggnader på Manhattan minskar gångtrafiken med cirka 52 procent på fredagar och 45 procent på måndagar jämfört med före Covid, enligt en Bloomberg News-analys.

Forskare har modellerat en minskning av kontorens marknadsvärde med 40 procent när kontorstornen står delvis tomma, vilket de uppskattar skulle kosta 5 miljarder dollar i förlorade skatteintäkter. 

Columbia University-professorn Stijn Van Nieuwerburgh beskrev situationen som en potentiell ”urban doom loop.”

Med kontor tomma på måndagar och fredagar, minskar affärsresenärer hotellvistelser med en dag eller två och flyger in bara för att vara på plats mitt i veckan, säger Vijay Dandapani, ordförande och VD för Hotel Association of New York City.

Motståndet mot att komma in på kontoret i slutet av veckan är så djupt att när ett stort finansbolag hyrde ut en Fitzpatrick Hotel Group-bar i Midtown Manhattan på en fredagskväll, dök bara ungefär en tredjedel av de 130 inbjudna anställda upp, sa John Fitzpatrick, som äger företagets två hotell i New York City.

För att skapa affärer överväger han att lotta ut en gratisresa till Irland till fredagsbarkunder. En annan idé är att uppmuntra turister att förlänga sin semester i New York City genom att marknadsföra hotellet som en fristad för distansarbete på fredagar.

– Vi måste komma på något, säger Fitzpatrick till Bloomberg.