Annons:

Whistler världskänt efter OS

Kanadensiska skiddestinationen Whistler hade hela världens ögon på sig under vinter-OS i februari. I vinter har dippen kommit som nästan alltid drabbar OS-orter.

– OS har gett fantastiskt mycket och vi kommer att dra nytta av att igenkänningsgraden ökat dramatiskt, sade Jim Godfrey, tidigare OS-direktör i Whistler, när han besökte Stockholm på Turistgalan.
Whistler är Nordamerikas största skidort, men även berömt som det mest lyckade exemplet på en skidort som utvecklats till en året runt-destination. Räknat i antal besökare är sommarsäsongen större än vintern, men ekonomiskt är vintersäsongen viktigare med högre hotellpriser och större gästkonsumtion.
– För att lyckas sommartid måste du ha event och konferenser. Konferenssegmentet står för 30 procent av gästnätterna sommartid jämfört med 15 procent under vintern. Anpassningsbarhet, innovation, forskningsdrivna strategier och kontinuitet ligger bakom Whistlers framgång, sade Godfrey.
1978 var Whistler en sömnig håla med fina fiskemöjligheter. I dag finns 90 restauranger, 164 hotell med över 10 000 rum, 20 span, över 200 nedfarter, 16 snowboardbowls och 35 000 besökare som stannar minst en natt.
Vinter-OS var en höjdpunkt, som det nu gäller att ta vara på affärsmässigt. Varumärkesigenkänningen har ökat kraftigt i Europa. Besöksnedgången i vinter kopplas dock mindre till en efter-OS-effekt än till den ekonomiska krisen i USA och Storbritannien, Whistlers viktigaste utlandsmarknader.
– Den största utmaningen för oss är alltid globala händelser som vi inte har kontroll över.

 

KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.