Det är fyra upphandlingar det handlar om:
- Digital byrå (är publicerad)
- Kommunikations-/varumärkesbyrå (är publicerad)
- Mediebyrå (publiceras inom kort)
- Produktionsbyrå (publiceras inom kort)
Visit Sweden som utomlands marknadsför Sverige som destination, är helstatligt ägt sedan årsskiftet. Bolaget gör nu en stor omställning och en offensiv satsning med fokus på hållbar digital, internationell marknadsföring och kommunikation av nationella värden.
Målet är att locka tillbaka utländska besökare och turister till Sverige så snart det blir möjligt att resa tryggt och säkert.
-När pandemin slog till kom Visit Sweden ifrån en fantastisk tillväxtperiod där Sverige stod högt upp på många nyfikna upptäckares lista över länder att besöka. Den positionen ska vi behålla och förstärka, säger Ewa Lagerqvist som är VD för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Den rådande pandemin och den blödande besöksnäringen i Sverige gör att rejäla grepp behövs internationellt.
-Det som behövs är större, nationellt sammanhållna marknadsföringssatsningar för att göra avtryck och skapa intresse för Sverige som destination. Den internationella konkurrens om turister när världen nu börjar starta om är oerhört tuff, säger Ewa Lagerqvist
-Vi vill nu knyta till oss branschens skarpaste och mest kreativa hjärnor med uppdraget att hjälpa oss vässa Sveriges position med allt vad det innebär på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger, Jenny E Kaiser, som precis tillträtt som ny Chief Marketing Communication Officer hos Visit Sweden i ett pressmeddelande.