Förändringens vindar blåser hårt över Visit Denmark där personalen igår informerades om den stora omorganisation som ska sjösättas redan den 1 oktober.
Omorganisationen genomförs enligt Visit Denmark för att anpassa verksamheten efter digitaliseringen, globaliseringen och delningsekonomin, tre parametrar som växer sig allt starkare inom turistnäringen.
Den nya organisationen fokuserar på förenkling och standardisering av arbetsflöden samt processoptimering och ytterligare förstärkning av den digitala kompetensen, skriver Visit Denmark, som framöver ska ha ännu större fokus på digital marknadsföring.
– Organisationsförändringen och vår framtida strategi ska framtidssäkra Visit Denmark och rusta oss för den accelererande förändringstakt som bland annat digitaliseringen skapar. Det är nödvändigt om vi ska kunna behålla vår konkurrenskraft och erbjuda konkurrenskraftiga plattformar och marknadsföring av hög kvalitet till våra partners, säger Visit Denmarks vd Jan Olsen i en kommentar.
Visit Denmark har dessutom ett besparingskrav för perioden 2016-2019 över sig. Men enligt Jan Olsen är detta inte den primära orsaken till omorganisationen.
– Självklart kräver mindre resurser en optimering och ett ökat samarbete inom organisationen, och det har vi tagit hänsyn till i vår nya organisation. Det märks på att vi är färre anställda. Men den nya organisationen är främst ett led i processen att bli mer marknadsorienterade som vi arbetat med en längre tid. Nu har vi gått hela vägen genom att genomföra de förändringar vi tror är en naturlig utveckling av de globala trenderna inom turism, säger han.
Fakta: Den nya organisationen
• Visit Denmark (Business Events Denmark) kommer inte längre att ha uppsökande försäljningsaktiviteter utan i stället fokuserade insatsen online och på en antal mässor – IMEX, IBTM och The Meeting Show.
• Online-funktionen centraliseras till huvudkontoret i Köpenhamn. Dessutom samlas IT-plattformssupporten i en digital enhet.
• Den digitala marknadsföringskompetensen ska stärkas ytterligare. Det ska bland annat anställas en videoproducent, en content manager och en digital affärsutvecklare.
• Ekonomiavdelingen centraliseras ytterligare.
• Cirka 22 tjänster ska bort, varav 7 med naturlig avgång. Det talas om en nettominskning i arbetsstyrkan med cirka 11 årsarbeten. 2 chefstjänster, 14 tjänster på marknadskontoren och cirka 8 tjänster på huvudkontoret försvinner, enligt Visit Denmark.
• Det här ger enligt Visit Denmark en nettobesparing på 5,8 miljoner danska kronor.