Regeringen ålade Visit Åland med ett sparkrav tidigare i år och turistförbundet valde att spara mest på marknadsföringen, medan drift och personal klarade sig lindrigare, skriver Ålandstidningen.
Marknadsföringsbudgeten minskades med 244 394 euro medan driftssidan minskades med 51 296 euro genom att personalen fick vara ledig utan lön i tre veckor.
– Det är inte klokt. Att dra in på marknadsföring och låta det andra vara är helt fel prioritering, säger Olof Salmi, som sedan 26 år driver Sand-ösunds camping på Vårdö.
Kenneth Odenborg vid Sands stugby i Hammarland är också förvånad över beslutet och är kritisk till varför Visit Åland över huvud taget har så många anställda.
– Det är för mig svårt att förstå varför det behövs en så stor administration. Man upphandlar ju dessutom de flesta produkter och tjänster som utförs, säger Kenneth Odenborg.
– Det är för mig svårt att förstå varför det behövs en så stor administration. Man upphandlar ju dessutom de flesta produkter och tjänster som utförs, säger Kenneth Odenborg.
Visit Åland har under de senaste fem åren alltid haft omkring tio anställda.
– Vi småföretagare har inte råd att marknadsföra Åland. Att locka gäster är det vi måste få hjälp med. Men nu har man nästan intrycket att det sitter en massa människor där utan att någon riktigt vet varför, säger Tony Nordlund vid RO-NO Rent i Mariehamn.