80 procent av museets cirka 1,1 miljoner besökare är utländska besökare. Museets webbplats finns på 50 språk, inklusive teckenspråk, filmer om skeppet visas på 16 språk, orienteringskartan finns på 11 och det guidas på ett 10-tal. Men grunden till Vasamuseets succé som turistattraktion vilar på regalskeppet Vasas unika och dramatiska historia samt den exponering det får i museet och tillhörande utställningar.
– Dramaturgin runt skeppet är fantastisk och du behöver inte känna till skeppet tidigare för att bli tagen. Det är själva katastrofen med förlisningen och bärgningen som är en berättelse som tilltalar alla, säger Mathias Andersson.
Tyskar är den enskilt största utländska turistgruppen och står för närmare 14 procent av besökarna. Ett uppsving i sommar har gjort USA till den näst största utländska nationaliteten med 11 procent. Därefter kommer besökare från Sydeuropa, Kina och Ryssland.
Hur marknadsför ni er mot utlandet?
– Vi deltar i Visit Swedens aktiviteter och har ett nära samarbete med Stockholm Visitors Board. De utländska turoperatörerna är otroligt viktiga för oss och så arbetar vi mycket mot utländska medier,
säger Mathias Andersson.
Är det stor skillnad mellan vad olika nationaliteter tycker bäst om på Vasamuseet?
– Nej, det som däremot är gemensamt för alla är wow-känslan när de konfronteras med skeppet så fort de kliver innanför dörren.
Övriga nominerade till årets bästa turistupplevelse, Trip Globe Award, var Skansen, Millenium Tour, Häckeberga Slott, Vildmark Värmland och Säfsen.
– Dramaturgin runt skeppet är fantastisk och du behöver inte känna till skeppet tidigare för att bli tagen. Det är själva katastrofen med förlisningen och bärgningen som är en berättelse som tilltalar alla, säger Mathias Andersson.
Tyskar är den enskilt största utländska turistgruppen och står för närmare 14 procent av besökarna. Ett uppsving i sommar har gjort USA till den näst största utländska nationaliteten med 11 procent. Därefter kommer besökare från Sydeuropa, Kina och Ryssland.
Hur marknadsför ni er mot utlandet?
– Vi deltar i Visit Swedens aktiviteter och har ett nära samarbete med Stockholm Visitors Board. De utländska turoperatörerna är otroligt viktiga för oss och så arbetar vi mycket mot utländska medier,
säger Mathias Andersson.
Är det stor skillnad mellan vad olika nationaliteter tycker bäst om på Vasamuseet?
– Nej, det som däremot är gemensamt för alla är wow-känslan när de konfronteras med skeppet så fort de kliver innanför dörren.
Övriga nominerade till årets bästa turistupplevelse, Trip Globe Award, var Skansen, Millenium Tour, Häckeberga Slott, Vildmark Värmland och Säfsen.
KATARINA MYRBERG