Det är nu snart ett år sedan jag fick äran att ansvara för Tickets prarbete. Noll erfarenhet av resebranschen, men med två övervintrade hippies till föräldrar som alltid rest efter devisen ”resan är målet”. Coca-Cola, Fanta och Sprite var under en utlandsvistelse totalförbjudet och det handlade snarare om att testa diverse inhemska läskedrycker – ju mer självlysande och
suspekta, desto bättre. Det känns därför helt naturligt att, efter en minst sagt krokig professionell väg, landa hos Ticket,
Nordens största privatresebyråkedja. Pr-arbetet hos Ticket är mycket varierande, händelserikt – och ibland totalt slumpartat. Du kan ha lagt ner mycket tid på ett pressmeddelande, som när den går ut bara försvinner i bruset om det kommer någon annan nyhet som tar över det mediala utrymmet. Likaså kan en ”gammal” nyhet, som när den gick ut aldrig fick en speciellt stor spridning, plötsligt bli aktuell, plockas upp och få en massa utrymme.
Som en stor aktör inom privatresor har Ticket extremt mycket statistik kring
svenskarnas resebeteende. Ticket arbetar med en omnikanallösning där resor bokas
både online, i butik och via telefon, och kunderna är ett tvärsnitt av Sveriges resenärer. Alla data ger spännande insikter
kring allt från generella resetrender, specifika resmåls upp- och nedgångar, hur olika omvärldshändelser påverkar
svenskars vilja att resa utomlands till vilket semesterland som är hetast just nu. Dessa data är extremt värdefulla för
att underbygga vår externa kommunikation. Två gånger per år genomför Ticket en omfattande Sifoundersökning,
som syftar till att kartlägga svenskarnas preferenser gällande utlandsresande. Dessa Sifoundersökningar ger
insikter som är svåra att komma åt enbart med statistik, och frågorna blandar allvar med kuriosa. Resultaten är alltid
lika spännande att ta del av. Dessutom – icke desto mindre viktigt – har Ticket över 350 resesäljare som är några av de
största nördarna kring sitt yrke som jag någonsin har stött på (jag har ändå arbetat inom auktionsbranschen). Och detta
är enbart positivt – vilken kunskap kring resor, resmål och semesterländer som dessa personer besitter! Deras erfarenheter,
kunskaper och hjälp är många gånger ovärderlig för vår pr.
Men – det är inte alla gånger enkelt att arbeta med pr kring resor. En het flygdebatt pågår, där många starka röster höjs med nästan lika många olika inställningar. Jag läste nyligen Kajsa Beausangs (chefredaktör för Tidningen Res) krönika kring resande
som en del i att bli en upplyst medborgare.
Att resande leder till en ökad förmåga att se både likheter och olikheter, till en bättre förståelse för andra kulturer och till ett öppnare sinne. Det finns nog få som inte håller med om att detta behövs i dagens samhälle För många svenska resenärer är en utlandsresa
något man kanske länge sparat till, sett fram emot och haft stora förväntningar på. Då känns det meningsfullt att få arbeta för en resebyrå där kunden är satt i främsta rummet och där kvaliteten inte ges avkall på. Att få arbeta med ett varumärke av hög kvalitet
och med fantastiska kolleger som alla vill utveckla och förbättra, är en dröm som blivit verklighet för mig.
KATARINA DANIELS, Tickets nordiska pr- och kommunikationschef. Hennes pressmeddelanden
blir ofta notiser i Travel News. Det är ingen slump.