37 procent av den totala turistomsättningen kommer från utländska turister, medan antalet övernattningar från utlandet är knappt en fjärdedel. Andelen intäkter från utländska besökare i förhållande till svenskars turistkonsumtion ökar.
De utländska gästerna lägger 46 procent, nästan hälften av vad de spenderar, på shopping. Detta har inneburit att svensk handel har börjat ta större plats i destinationsmarknadsföringen.
– Sveriges nya basnäring har vuxit snabbare än sina europeiska konkurrenter över de tio senaste åren och svensk besöksnäring slog rekord på fyra utlandsmarknader 2012. Trenden är också tydlig: utländska besökare spenderar allt mer pengar i Sverige, och närstående branscher som ser effekten av utländsk köpkraft har en möjlighet att öka sin lönsamhet genom att engagera sig i destinationsmarknadsföring, kommenterar Thomas Brühl, vd för VisitSweden.
Tillväxten från Norge är en uppgång med 82 000 övernattningar och det är också Norge som toppar listan över utländska övernattningar i Sverige med 3,3 miljoner. Kina är den näst största fjärrmarknaden efter USA och har ökat med cirka 60 procent under de senaste fem åren. 2012 blev åter igen en rekordnotering för Kina med 163 000 övernattningar i Sverige.