Annons:

Utländsk press ska lära sig älska småländsk ostkaka

14 utländska journalister har bjudits in av VisitSweden för att lära sig om småländska specialiteter.

Idag, torsdag, anländer den utländska pressen för att under fem dagar provlaga och smaka småländska specialiteter och lära känna svensk livsstil och natur. Det är Visit Swedens Culinary Academy of Sweden som har bjudit in dem i syfte att marknadsföra svensk mat. Stjärnkocken Tommy Myllymäki från Restaurang Sjön och Karin Fransson från Hotell Borgholm är några av dem som tar emot gruppen. Resan arrangeras i samarbete med Smålands Turism, Destination Småland och Regionförbundet i Kalmar län. 

Pressen kommer att få laga isterband och ostkaka, prova småländska rätter på Astrid Lindgrens Värld och besöka restaurangerna Sjön i Jönköping, PM & Vänner i Växjö och Hotell Borgholm på Öland. På programmet står bland annat också en naturvandring på Korrö naturreservat, ett besök på Målerås glasbruk och en tur till Hagelstad getmejeri på Öland.

– Culinary Academy of Sweden är en fantastisk språngbräda för medier när det gäller att lyfta fram en livfull svensk gastronomi för resten av världen. Det svenska köket har upplevt en fantastisk utveckling det senaste decenniet och har skapat nya tekniska och kreativa scener av stort värde för världens kulinariska arv. Under det här besöket ser jag fram emot att njuta av den unika maten och umgås med de underbara människorna i landet, en obestridd del av framgången, säger Saúl Cepeda, journalist på den spanska tidningen Sobremesa.

Saúl Cepeda har deltagit i en tidigare Culinary Academy of Sweden, då i Stockholm och Sörmland.

– Svensk gastronomi är i rampljuset just nu. Det ger oss bra förutsättningar att berätta om naturliga råvaror och äkta svensk mat och livsstil i vår internationella Sverigemarknadsföring. En starkare Sverigebild och fler anledningar att resa hit kan öka antalet utländska besökare, och därmed intäkterna för svenskt näringsliv, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

VisitSweden har sedan 2010 intensifierat den internationella marknadsföringen av ”Sverige – det nya matlandet” på uppdrag av Landsbygdsdepartementet. För att uppmärksamma omvärlden på Sverige som en matdestination och därigenom också stärka varumärket Sverige har VisitSweden genomfört flera kampanjer med mat som tema, exempelvis i Storbritannien.

 

Kommentarer är stängda.