Professor Donald Getz och ekonomie doktor Sanja Vujicic på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har studerat svensk turismindustris möjligheter. Enligt rapporten kan turism bli Sveriges nya basnäring, men då krävs nytänkande kring nationella insatser.
Forskarna säger att Sverige har goda möjligheter att bli världsledande inom utveckling av besöks- och turistnäring och att kulturupplevelser som svensk mat, musik, mode och design har stor potential att bli starka exportprodukter. Men för att lyckas måste det till nya angreppssätt för att utveckla hållbara destinationer och en tydligare turismpolitik.
– Besöks- och turistnäringen är en näring där vi ser hög tillväxt just nu, och där en stor andel av de nya arbetstillfällena i Sverige skapas, inte minst för unga. Med rätt stöd till lokala och regionala aktörer har vi möjlighet att bli bland de bästa i världen på hållbar destinationsutveckling. Men Sverige har inte tid att vänta längre, då är risken stor att chansen går oss förbi, säger professor Donald Getz och Ek. Dr. Sanja Vujicic.
I rapporten kritiseras Sveriges nuvarande arbetssätt inom turismområdet som ineffektivt och alltför toppstyrt. Istället föreslås ett ”bottom-up”-synsätt där nationella organ arbetar med att långsiktigt stödja och stimulera lokala aktörer. Som goda exempel nämns Göteborg och Östersund/Åre som lyckats väl med ett långsiktigt arbete där lokala och regionala aktörer är väl involverade.
– Det är ingen slump att Göteborg och Östersund/Åre lyckats mycket bra i Sverige och nått internationell uppmärksamhet för sitt arbete med hållbar destinationsutveckling. Ökat engagemang från och samarbete mellan politiker, offentliga och privata aktörer ger det bästa resultatet, och är något som Sverige bör ta mer fasta på även på nationell nivå, säger Sanja Vujicic.
Samarbetet mellan offentliga och privata aktörer skapar fler affärer och ökar utbudet av upplevelser, menar Donald Getz och Sanja Vujicic. Samarbetet är basen för ”bottom-up”-synsättet som lägger grunden till en hållbar destinationsutveckling, ökar svenska destinationers attraktionskraft och i förlängningen hela Sveriges attraktionskraft. För att hela Sveriges attraktionskraft skall stärkas är det viktigt med en långsiktig nationell och regional stimulans och stöd till lokala aktörer.
”Sveriges attraktionskraft kan även stärkas genom ökad kunskap om vad människor med speciella intressen värdesätter, hur de söker och kommunicerar information, deras betalningsvilja samt hur turistupplevelser kan produceras och göras mer tillgängliga för att locka dessa människor. För detta behövs nya moderna mätinstrument som ger bättre beslutsunderlag när den svenska besöks- och turistnäringen skall utvecklas. De mätinstrument som idag används av lokala, regionala och nationella aktörer är alltför trubbiga och otillräckliga när det gäller att visa på faktiska effekter av aktörernas insatser. Genom att införa nya undersökningsmetoder som utvecklats av turismforskare kan paketering och försäljning av kulturupplevelser och andra turistupplevelser generellt nå helt nya nivåer”, skriver forskarna.
Forskningsrapporten finansieras av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, Swedavia, Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, Tillväxtverket, ICON (EU-projekt), Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Svenska Mässan, Liseberg och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Forskarna säger att Sverige har goda möjligheter att bli världsledande inom utveckling av besöks- och turistnäring och att kulturupplevelser som svensk mat, musik, mode och design har stor potential att bli starka exportprodukter. Men för att lyckas måste det till nya angreppssätt för att utveckla hållbara destinationer och en tydligare turismpolitik.
– Besöks- och turistnäringen är en näring där vi ser hög tillväxt just nu, och där en stor andel av de nya arbetstillfällena i Sverige skapas, inte minst för unga. Med rätt stöd till lokala och regionala aktörer har vi möjlighet att bli bland de bästa i världen på hållbar destinationsutveckling. Men Sverige har inte tid att vänta längre, då är risken stor att chansen går oss förbi, säger professor Donald Getz och Ek. Dr. Sanja Vujicic.
I rapporten kritiseras Sveriges nuvarande arbetssätt inom turismområdet som ineffektivt och alltför toppstyrt. Istället föreslås ett ”bottom-up”-synsätt där nationella organ arbetar med att långsiktigt stödja och stimulera lokala aktörer. Som goda exempel nämns Göteborg och Östersund/Åre som lyckats väl med ett långsiktigt arbete där lokala och regionala aktörer är väl involverade.
– Det är ingen slump att Göteborg och Östersund/Åre lyckats mycket bra i Sverige och nått internationell uppmärksamhet för sitt arbete med hållbar destinationsutveckling. Ökat engagemang från och samarbete mellan politiker, offentliga och privata aktörer ger det bästa resultatet, och är något som Sverige bör ta mer fasta på även på nationell nivå, säger Sanja Vujicic.
Samarbetet mellan offentliga och privata aktörer skapar fler affärer och ökar utbudet av upplevelser, menar Donald Getz och Sanja Vujicic. Samarbetet är basen för ”bottom-up”-synsättet som lägger grunden till en hållbar destinationsutveckling, ökar svenska destinationers attraktionskraft och i förlängningen hela Sveriges attraktionskraft. För att hela Sveriges attraktionskraft skall stärkas är det viktigt med en långsiktig nationell och regional stimulans och stöd till lokala aktörer.
”Sveriges attraktionskraft kan även stärkas genom ökad kunskap om vad människor med speciella intressen värdesätter, hur de söker och kommunicerar information, deras betalningsvilja samt hur turistupplevelser kan produceras och göras mer tillgängliga för att locka dessa människor. För detta behövs nya moderna mätinstrument som ger bättre beslutsunderlag när den svenska besöks- och turistnäringen skall utvecklas. De mätinstrument som idag används av lokala, regionala och nationella aktörer är alltför trubbiga och otillräckliga när det gäller att visa på faktiska effekter av aktörernas insatser. Genom att införa nya undersökningsmetoder som utvecklats av turismforskare kan paketering och försäljning av kulturupplevelser och andra turistupplevelser generellt nå helt nya nivåer”, skriver forskarna.
Forskningsrapporten finansieras av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, Swedavia, Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, Tillväxtverket, ICON (EU-projekt), Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Svenska Mässan, Liseberg och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.