Annons:

Turistminister Maud Olofsson svarar på läsarnas frågor

För två veckor sedan träffade Travel News turistminister Maud Olofsson i samband med invigningen av Turismens Utvecklingscenter, och överlämnade frågor från läsarna. Alla frågor hanns inte med vid intervjun, men nu har alla svaren kommit via mail.    

Travel News bad innan invigningen läsarna att skicka in frågor och fick in ett tjugotal frågor, långa och korta, om smått och stort. Här kan du läsa Maud Olofssons svar om allt från naturturism och höghastighetståg till turismstrategier.
 
Pehr Palm, vd Event in Skåne: Hur ska vi få fler internationella möten och kongresser till Sverige?
MO: – Vi har gett uppdraget och resurserna till Riksidrottsförbundet, som är bäst lämpade att locka hit idrottsevenemang och också fått samordningsansvar. De ska ta fram kompetenscenter för internationella evenemang. Satningen omfattar 8-10 miljoner kronor per år. Kulturdepartementet är ansvarigt departement för stora evenemang
 
Yngve Bergqvist, grundare Icehotel: Varför är det så svårt och dyrt att flyga till Kiruna? Vi har dels LKAB ett av statens mest lönsamma bolag och dels ICEHOTEL Sveriges mest kända turistvarumärke – det verkar som de får stå på egna meriter mer än övriga aktörer och regioner i Norrland! Nu har Norwegian lämnat destinationen och antalet platser minskat och priserna ökat. Näringsidkarna har fått stora problem.
MO: Turistnäringen är komplex. Därför behövs en nära samverkan mellan myndigheter, regioner, organisationer och näringen för att utveckla nya och befintliga destinationer. En väl fungerande infrastruktur med goda transportmöjligheter är en av de frågor som man behöver diskutera ur ett helhetsperspektiv.
 
Kicki Hägervik Olsson, vd JK Safaris: Varför kan och vill inte Sverige satsa på naturturism på riktigt?
MO: – Vi är på väg. Jag pratade med länsstyrelsen i Västerbotten för några veckor sen kring naturreservat. Där har man nu en attityd att måste också få finnas entreprenörskap i områden, men ska ske på hållbart sett. Jag blev glad när jag hörde när man jobbar mer med entreprenörer för att åstadkomma det. Vi har enorma resurser i form av natur och har också the big five. Behövs det göras regelförändringar och annat klart är det klart att vi är beredda att göra det.
RED: Men det finns många olika viljor som strider mot varandra?
– Det har de i Sydafrika också. Men det man ser är att rovdjursexperter och djurskyddare och entreprenörer pratar med varandra på annat sätt. Även lokala entrepenörer förstår behov av att rovdjursstam och att skydda vissa naturområden, men vi har en del av lära av andra länder som lyckats med detta.
 
 
Peter Hellman, Hellman & Partners: När Yrkeshögskolan , gamla KY-myndigheten beviljade nya utbildningar i januari 2011 så var turism ett av de områden som får sämst tilldelning  i jämförelse med våra gamla basnäringar.. Ena handen säger att turism är en framtidsbransch men det syns inte i praktiken…? 
MO: – Den frågan måste jag hänvisa direkt till Yrkeshögskolan. Regeringen beslutar inte om detaljerna för hur nya utbildningar tilldelas. Yrkeshögskolan sorterar under Utbildningsdepartementet.
 
 
Klas Wallin, JK Safaris: Hur kommer det sig att man i Masai Mara kan bedriva jordbruk med stora kohjordar o leva med 3000 lejon runt knuten på ett område stort som Blekinge medan vi i Sverige inte kan ha 200 vargar? Vi kan lära mycket av Afrika när det gäller turismen och speciellt för vår natur, tjäna pengar på djuren istället för att skjuta dem!
MO: Det är vår uppfattning att det i Sverige finns plats för en långsiktig livskraftig vargstam i ett land som även består av en levande landsbygd med hållbara och framgångsrika jordburk och turistföretag.Eva: Vilka visioner och mål har du för turistnäringen under din mandatperiod?
 
 
Tibor Bárány: I andra länder, konkret i Ungern, varje år marknadsförs turismen kring ett TEMA. Detta genomsyrar hela landets turismrelaterade aktiviteter. VARFÖR ÄR SVERIGES TURISTRÅD SÅPASS SEGREGERAT?
– Alla konkurrerar med alla på hemmaplan. Sedan skall man konkurrera med resten av världen.
Jag har några konkreta idéer om ngn lyhörd minister vill ta del av!
Med respekt
Tibor Bárány
MO: Regeringen har uppdragit till Visit Sweden att marknadsföra Sverige som turistland. Detta har också varit mycket framgångsrikt. Antalet utländska besökare har ökat kontinuerligt under de senaste 6 åren. Men vi välkomnar givetvis alla goda idéer på hur vi kan utveckla arbetet inom detta område än mer.
 
Eva: Vilka visioner och mål har du för turistnäringen under din mandatperiod?

MO: – Näringen själv ska definiera vad som ska göras precis som de gör i sin nya strategi. Sedan är det mitt uppdrag att se till att klara till exempel infrastruktur, kapitalförsörjning och regelverk för att nå målen. Det kan handla till exempel om att det ska vara enklare och billigare att anställa, sänkning av restaurangmomsen eller snabbare tillståndsgivning. 
 
Eddie Forsman, (m), Vice. orf. kommunstyrelsen Borgholm: Varför skall allt med turism ligga i Stockholm ? Var finns mest utvecklingmöjligheter för turismen i Sverige, i de tre storstäderna eller landsbyggden?
Vad gör den jobbmässigt mest nytta? 
MO: – Jag ser stora möjligheter med fler och växande turistföretag såväl i städer som i landsbygder. Turistnäringen är en bransch som kan skapa fler jobb och tillväxt i hela landet. Vi behöver arbeta med turism både nationellt, regionalt och lokalt. Därför kommer arbetet där vi samordnar våra myndigheters aktiviteter också att knytas till reginoernas arbete.

 

Peter: Många olika myndigheter och departement är inblandade i turismfrågor, hur ska de kunna samverka?

MO: – Det finns väldigt mycket stuprör men alldeles för få hängrännor, nu bygger vi hängrännor mellan departement och mellan myndigheter. Till exempel samarbetar myndigheter i det nya utvecklingscentrat  för turism.
 
TN-läsare: Vems ansvar är det att Destinationsutvecklingsbolaget och Trip Turistnäringens utvecklingscenter samarbetar?
MO: För att nå bästa möjliga resultat är det viktigt att olika initiativ kan samordnas på bästa sätt. Vi ser därför gärna ett nära samarbete. Här har Visit Sweden och Tillväxtverket, men också de olika organisationerna ett viktigt ansvar för ett gott samarbete för en hållbar och långsiktig utveckling inom turistnäringen.
 
Frågvis:  I dag satsas det stora resurser på att främja turismen med hjälp av allmänna medel på både lokal och regional nivå. (strukturfonder, regionala stöd, företags stöd mm). Hur vet man att dessa insatser ger effekt, annat än hos enskilda aktörer, eftersom det inte görs några löpande mätningar av turismens effekter på lokal och regional nivå?
MO: – Tillväxtverket har till uppgift att sammanställa statistik för turistnäringen. Detta redovisas i årliga uppföljningar. Vad gäller insatser via strukturfonderna sker också uppföljningar och revisioner över hur medlen har använts. 
 

 

Peter Hellman, Hellman & Partners: Finns för många små branschorganisationer saknas samling i turistnäring idag?
MO: Det är inte min sak att säga. Jag har erfarenhet jobba med turistsektorn i en annan roll som vd för hushållningssällskapet. Tittar vi tillbaka är det väldigt mycket mer organiserat än för femton år sedan. Nu är det en näring, förut var det en kulturyttring. Det vi ser nu är en utveckling av en bransch till att vara professionell, men hur man gör det måste branschen själv bestämma. Det är inte en politisk uppgift. Först då blir det tillräckligt starkt.
Travel News-läsare: Svenska Ekoturismföreningen gör ett jättejobb för att lyfta turismen och indirekt sysselsättningen för många ställen på landsbygden. Är det inte dags att lyfta fram Naturens Bästa och ge mer stöd till Ekoturismen i Sverige som nu börjar bli mer och mer exportmogen.
MO: Regeringen arbetar med att främja en hållbar utveckling inom turistnäringen. En närmare myndighetssamverkan har inletts som syftar till att stärka förutsättningarna för tillväxt inom besöksnäringen och utveckla både befintliga och nya destinationer. Här handlar det t.ex. om att ha ett turistperspektiv när man planerar infrastruktursatsningar. Visit Sweden har fått kraftigt förstärkta resurser för att i samarbete med näringen utveckla marknadsföringen av Sverige som turistland och Tillväxtverket har fått stöd för uppstart av ett utvecklingscenter. Just nu pågår ett arbete inom Tillväxtverket där man tillsammans med Västsvenska Turistrådet utvecklar ett kvalitetssystem för hållbar turistnäring. Naturens Bästa finns med i detta arbete som också kommer att omfatta flera regioner framöver.
Regeringen genomför dessutom flera angränsande aktiviteter som stor har betydelse för turistnäringen. Den omfattande nationella satsningen på  Matlandet Sverige är ett exempel. Ett annat är regeringens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar som bl.a. syftar till att stärka förutsättningarna för små kultur- och upplevelseföretag att växa och erbjuda kvalitativa och konkurrenskraftiga produkter och tjänster.
Utöver detta fortsätter regeringen arbetet med att utveckla och förbättra det generella näringslivsklimatet. Det handlar bl.a. om  fortsatta reformer för att sänka skatterna, minska regelkrånglet och förbättra tillgången till företagsfinansiering m.m. Alliansregeringens beslut att halvera arbetsgivaravgifterna för unga är kanske den allra viktigaste åtgärden eftersom turistnäringen sysselsätter många unga. För den nya mandatperioden står bl a sänkt restaurangmoms högt på agendan vad gäller angelägna reformer. 
 
Helena: Finns det annat område på departementet som är roligare än Turism?
MO: Näringsdepartementet ansvarar för många spännande och roliga frågor, varav turistnäringen är en av dem. Huvudfokus inom näringspolitiken är fler jobb genom fler och växande företag, och här har turistnäringen som är en tillväxtbransch med omkring 160 000 anställda en viktig roll. Det ska vara enkelt, roligt och lönsamt att starta och driva företag.
 
Peter Hellman:  SAS-försäljning.  I fall Air China, Air France eller Lufthansa köper SAS vad innebär det för tillgängligheten i Norrland? Är det en prisfråga el hur skall en ev köpares profil se ut?
MO: Alla frågor om statligt ägda bolag hänvisas till Finansmarknadsminister Peter Norman som är ansvarig minister.
 
Alf:  Är det värt priset att förstöra naturen för att bygga höghastighetståg jämfört med de utsläpp som flyget ger?
MO: –  Sverige behöver välfungerande infrastruktur och transporter med flera olika transportslag. Detta måste ses som en helhet där tåg, flyg, båt och vägburna transporter ingår.  
Eva:  70 % av kommunerna i Sverige har numera ett politiskt fastslaget dokument där turismnäringens behov behandlas. Politikerna i kommunen tar hänsyn till turismnäringens förutsättningar och intressen på samma sätt som annan näringslivsplanering. Politikerna sätter i mångt och mycket upp ramarna och villkoren för turismen. När kommer våra riksdagspolitiker och regeringen att fatta ett sådant politiskt dokument som gör att tjänstemännen på de statliga myndigheterna tar hänsyn till turismnäringens behov på samma sätt som annan näring?  
MO: –  Regeringen står samlad och en nära myndighetssamverkan för att på bästa sätt möta turistbranschens behov har inletts. I denna samverkan ingår Tillväxtverket, Visit Sweden, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Rikstrafiken, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Vinnova, Invest Sweden, Swedavia, Statens Fastighetsverk, Arbetsförmedlingen och de nya myndigheterna Trafikverket och Trafikanalys.
 
Eva: Det som många har undrat över är varför man ska vända sig till en hemsida där myndigheterna finns samlade då man som företagare oftast måste vända sig till sin kommun i alla ärenden som rör företagandet. Tillståndsgivning, serveringstillstånd, bygglov, tillsyn, kontroller inom en rad områden som kommunens tjänstemän utför osv. Möjligen att företagen vänder sig till länsstyrelsen, men mer sällan. Varför vill Maud att de ska kontakta statliga myndigheter?
MO: – Det är flera företagare som har efterfrågat en väg in till myndigheterna, detta gäller inte minst inom turistbranschen där många frågor är komplexa. Kulturarv, nationalparker, vägar, järnvägar och hamnar är alla exempel på områden där myndigheterna har ett stort ansvar och kunnande.
 
TN-läsare: Maud är intresserad av förnyelsebar energi, ex utbyggnad av vindkraften. Denna utbyggnad sätter de redan etablerade turismföretagarna (även om de är små företag) på undantag, främst i glesbygden där turismföretagaren säljer tystnad, lugnet och ensamheten. Det blir svårt för dem att sälja sina tjänster när dessa vindkraftverk snurrar. Vilket hänsyn har man tagit till turismföretagarna i dessa områden innan besluten har fattats om vindkraften? Elbolagen tjänar pengar och turismföretagaren blir arbetslös.
MO: – Det är min bestämda uppfattning att det i Sverige finns plats för både utbyggnad av vindkraft och turistnäringen. Vi behöver ställa om hela samhället för en hållbar tillväxt, och tillgången till förnybar energi, liksom värnandet av miljön, är viktig även för turistnäring.
 
Peter Hellman, Hellman & Partners: Hur ser du på att DB kommer in i Sverige o börjar konkurrera med SJ. DB säljer mer än bara biljetter? Måste SJ ändra sin affärsmodell?
MO: Alla frågor som rör statligt ägda bolag hänvisas till finansmarknadsminister Peter Norman som är ansvarig minister.
 
 

En kommentar

  1. Carola Timper-Karhuviita (fd. Hannuksela): Hej Jag har en lite speciell fråga och vet inte om Du kan hjälpa mig. 1983-1986 var jag sekreterare för Nordiska Turistrådet och min goda vän inom Sveriges Turistråd var Anita Bergman. Vi förlorade kontakten, när jag insjuknade svårt. Om mitt liv har jag skrivit boken "Tills vingen brister" (1998). Bertil Harrysson ledde då Sverige Turistråd. Hur kan jag få kontakt med Anita?