– Vi känner oss motarbetade. Jag tror att tjänstemännen på SVB tycker att vi hotar deras jobb, säger vd Mattias Johansson.
Sedan Stockholm Info slog upp sin första turistbyrå i Gallerian har den privatägda turistbyrån seglat upp som den tredje största återförsäljaren av Stockholmskortet, efter SVB:s egen webbshop och Swedavias turistbyrå på Arlanda. De säljer drygt 30 000 kort om året och har öppnat två nya butiker, i Gamla stan och på Centralen.
Avtalsbråket bröt ut i höst när Stockholm Info beställde så många nya Stockholmskort att SVB inte kunde leverera. Leveranstiden från tillverkaren i Storbritannien är sex till åtta veckor. Stockholm Info har slut på sina endagarskort.
Deras krav på ersättning för uteblivna intäkter ledde till att SVB sade upp det gällande avtalet från den 1 november och vill införa två nya klausuler i avtalet, varav det ena är att SVB har rätt att neka leverans.
– Det har aldrig hänt att en återförsäljare har hotat med skadeståndskrav och därför vill vi föra in den här klausulen i alla våra återförsäljaravtal, säger Eva Camél Fuglseth, chef för Turistservice på SVB.
SVB vill också bestämma var Stockholm Info ska tillåtas sälja Stockholmskortet. Det beror enligt Camél Fuglseth på att andra återförsäljare tappat försäljning när Stockholm Info startat upp sina nya butiker i närheten. Mattias Johansson ser det som ett konkurrensbegränsande hinder.
SVB menar att de inte särbehandlar Stockholm Info.
Ett 25-tal återförsäljare av totalt 160 har fått avtalen uppsagda för omförhandling av olika anledningar. Mattias Johansson säger att det är en ny uppgift för honom.
– Peter Lindqvist på SVB har själv sagt till mig att vi är de enda som de sagt upp avtalet med.