Forskare vid Mittuniversitetet skriver en bok om turism i populärkulturens fotspår. Boken handlar om Twilight-fansens resor till de amerikanska orterna Forks och La Push som sedan några år tillbaka får hundratals, ibland tusentals, besökare per dygn.
Turisterna fotograferar skolan, läkarmottaningen och bostadshusen i jakten på den autentiska Twilight-upplevelsen. Mittuniversitetets turismforskare släpper nu den första boken om fansen och turismen som har uppstått, med titeln I populärkulturturismens fotspår – Twilight + Vacation = Twication.
– Människor skapar känslomässiga relationer till karaktärer och platser i böcker och filmer vilket motiverar dem att resa. Resandet skapar ofta starka upplevelser och intresset sprids och utvecklas dessutom genom intensiv användning av sajter, bloggar, och forum på nätet säger författaren Maria Lexhagen.
Författarna tar upp populärkultur som fenomen, fansens resande och gemenskap, betydelsen av sociala medier och hur de nya destinationerna tillvaratar och marknadsför sina produkter.
Författarna tar upp populärkultur som fenomen, fansens resande och gemenskap, betydelsen av sociala medier och hur de nya destinationerna tillvaratar och marknadsför sina produkter.
– En nyckel till framgångsrik utveckling av turism i kölvattnet av film- och litteratur är ett ökat samarbete mellan turism och övriga kreativa näringar och ökad förståelse för varandras branschlogiker, säger författaren Christine Lundberg.