Utvecklingen av en stark och långsiktig imagemarknadsföring kompletterar destinationsmarknadsföringen och kommer att ske tillsammans med andra näringar.
Arbetet med att färdigställa en strategi för nation branding i Sverige ska ske tillsammans med de andra organisationerna inom Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet, NSU, besöksnäringen och andra kreativa svenska näringar. Resultatet blir en komplett strategi för framtidens Sverigebild som presenteras under 2012.
200 beslutsfattare från besöksnäringen och andra branscher samlas på VisitSwedens Inspirationsseminarium. Där startas arbetet med att tillsammans utveckla framtidens Sverigebild. Med fler människor i utlandet som känner lust för Sverige och svenska värderingar är sannolikheten högre att man väljer att besöka oss vid nästa resa eller konferens.
– Ett starkare varumärke för Sverige ska lyfta besöksnäringen ännu mera. Om fler känner till och gillar det Sverige gör och står för får människor fler anledningar att resa hit. Oavsett om man arbetar inom besöksnäringen eller inom mode, mat eller medicin, bidrar man med en pixel till den bild som skapas om oss i utlandet, sägerThomas Brühl, vd för VisitSweden.
Analyser från VisitSweden visar att kännedomen om Sverige i bloggosfären i hög grad handlar om samhälle och värderingar. Sverige associeras också med naturen, storstäderna och människorna. I utländska medier refererar man till Sverige med betoning på innovation och miljö, där en ny generation globala svenska företag som Metro, Skype och Spotify bidrar till en uppdaterad Sverigebild. En ny bild av det moderna, trendiga Sverige inom musik, film och litteratur växer fram genom kulturbloggar.
Arbetet med att färdigställa en strategi för nation branding i Sverige ska ske tillsammans med de andra organisationerna inom Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet, NSU, besöksnäringen och andra kreativa svenska näringar. Resultatet blir en komplett strategi för framtidens Sverigebild som presenteras under 2012.
200 beslutsfattare från besöksnäringen och andra branscher samlas på VisitSwedens Inspirationsseminarium. Där startas arbetet med att tillsammans utveckla framtidens Sverigebild. Med fler människor i utlandet som känner lust för Sverige och svenska värderingar är sannolikheten högre att man väljer att besöka oss vid nästa resa eller konferens.
– Ett starkare varumärke för Sverige ska lyfta besöksnäringen ännu mera. Om fler känner till och gillar det Sverige gör och står för får människor fler anledningar att resa hit. Oavsett om man arbetar inom besöksnäringen eller inom mode, mat eller medicin, bidrar man med en pixel till den bild som skapas om oss i utlandet, sägerThomas Brühl, vd för VisitSweden.
Analyser från VisitSweden visar att kännedomen om Sverige i bloggosfären i hög grad handlar om samhälle och värderingar. Sverige associeras också med naturen, storstäderna och människorna. I utländska medier refererar man till Sverige med betoning på innovation och miljö, där en ny generation globala svenska företag som Metro, Skype och Spotify bidrar till en uppdaterad Sverigebild. En ny bild av det moderna, trendiga Sverige inom musik, film och litteratur växer fram genom kulturbloggar.