Besöksnäringen i södra Småland erkänns som en av områdets basnäringar. Regionförbundet södra Småland har beslutat att en strategi ska läggas upp för de kommande tio åren.
– Det här har vi väntat på. Det behövs långsiktiga planer och investeringar för att utveckla Småland som besöksmål. Då måste alla goda krafter samverka mer, säger Lena Stävmo, vd på Destination Småland.
Strategin ska innebära en gemensam vision och hur den praktiskt ska uppnås av både företag och offentlig sektor.
– Nu kan vi ta ansvar för vår del i den nationella strategin som staten genom Näringsdepartementet och företagen genom Svensk Turism tagit fram. Där formuleras en kaxig vision: ”Med fokus på hållbarhet ska vi fördubbla den svenska besöksnäringen på tio år. 2020 är den Sveriges nya basnäring och omsätter då 500 miljarder”. Det skulle för vår del innebära en omsättning på 2,3 miljarder och 600 nya jobb, säger Lena Stävmo.
– Det här har vi väntat på. Det behövs långsiktiga planer och investeringar för att utveckla Småland som besöksmål. Då måste alla goda krafter samverka mer, säger Lena Stävmo, vd på Destination Småland.
Strategin ska innebära en gemensam vision och hur den praktiskt ska uppnås av både företag och offentlig sektor.
– Nu kan vi ta ansvar för vår del i den nationella strategin som staten genom Näringsdepartementet och företagen genom Svensk Turism tagit fram. Där formuleras en kaxig vision: ”Med fokus på hållbarhet ska vi fördubbla den svenska besöksnäringen på tio år. 2020 är den Sveriges nya basnäring och omsätter då 500 miljarder”. Det skulle för vår del innebära en omsättning på 2,3 miljarder och 600 nya jobb, säger Lena Stävmo.