– Det beror helt på förutsättningar och prioriteringar fram-över, säger Sverigechef Bassam el Mattar.
Branschbesöken på TUR uppgick under torsdagen och fredagen till cirka 20 000, en ökning med 1 000 besök (fem procent). Majoriteten av ökningen låg på torsdagen.
Under konsumentdagarna fortsatte besöksströmmen. Lördagen var den största besöksdagen med 19 700 besök, 400 fler än 2008. Den största ökningen skedde dock på söndagen med 900 fler besök, totalt 13 700.
– TUR går bättre än resebranschen generellt, vilket är bra eftersom mässan pekar mot framtiden, sade Svenska Mässans vd Lennart Mankert när han talade vid fredagens SBTA-lunch.
Satsningen på förmånliga mäss-erbjudanden som marknadsfördes på webbplatsen Booktur blev en succé. Besökarna kunde studera erbjudanden hemifrån på nätet, men resorna var endast bokningsbara inne på mässan, i reseföretagens montrar eller vid tre bokningsterminaler.
– Det var tjurrusning till de billiga mässerbjudanden på lördagsmorgonen, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig på TUR.
Cirka 1 000 resor bokades på Booktursajten och lika många såldes över disk av utställarna själva. Researrangören Airtours sålde totalt 750 resor, 500 under lördagen och 250 på söndagen. Nästan uteslutande var det kraftigt rabatterade resor till charterdestinationer i Grekland, som flyg och hotell till Kreta i maj för 2 000 kronor.
– Resorna är knappast någon vinstmaskin, men vi har tappat mark i Göteborg och såg det här som en möjlighet att på ett enkelt sätt marknadsföra oss på den västsvenska marknaden. 60 procent av de bokade resorna hade Göteborg som avreseort, säger informationschef Stefan Chatzopoulos på Airtours.
Fritidsresors närvaro var också ett viktigt dragplåster. Charterbolaget sålde bland annat 450 resor och fick 200 nya medlemmar i Bamseklubben.
– Antalet besökare under hela mässan var enormt. Vårt huvudsyfte under branschdagarna att möta våra återförsäljare och samarbetspartners överträffades rejält. Det har rasat in beröm i mängder om att vi har gjort ett rejält avtryck och det är vi ödmjukt stolta över. Men vi hade gärna sett ännu fler återförsäljare på plats, säger Bassam el Mattar.
Någon löfte om att ställa ut nästa år ger han inte.
– Vi kan tänka oss att medverka igen, men det är inget självändamål. Vi lägger vår kraft där vi får störst genomslagskraft och där vi överraskar mest.
Branschbesöken på TUR uppgick under torsdagen och fredagen till cirka 20 000, en ökning med 1 000 besök (fem procent). Majoriteten av ökningen låg på torsdagen.
Under konsumentdagarna fortsatte besöksströmmen. Lördagen var den största besöksdagen med 19 700 besök, 400 fler än 2008. Den största ökningen skedde dock på söndagen med 900 fler besök, totalt 13 700.
– TUR går bättre än resebranschen generellt, vilket är bra eftersom mässan pekar mot framtiden, sade Svenska Mässans vd Lennart Mankert när han talade vid fredagens SBTA-lunch.
Satsningen på förmånliga mäss-erbjudanden som marknadsfördes på webbplatsen Booktur blev en succé. Besökarna kunde studera erbjudanden hemifrån på nätet, men resorna var endast bokningsbara inne på mässan, i reseföretagens montrar eller vid tre bokningsterminaler.
– Det var tjurrusning till de billiga mässerbjudanden på lördagsmorgonen, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig på TUR.
Cirka 1 000 resor bokades på Booktursajten och lika många såldes över disk av utställarna själva. Researrangören Airtours sålde totalt 750 resor, 500 under lördagen och 250 på söndagen. Nästan uteslutande var det kraftigt rabatterade resor till charterdestinationer i Grekland, som flyg och hotell till Kreta i maj för 2 000 kronor.
– Resorna är knappast någon vinstmaskin, men vi har tappat mark i Göteborg och såg det här som en möjlighet att på ett enkelt sätt marknadsföra oss på den västsvenska marknaden. 60 procent av de bokade resorna hade Göteborg som avreseort, säger informationschef Stefan Chatzopoulos på Airtours.
Fritidsresors närvaro var också ett viktigt dragplåster. Charterbolaget sålde bland annat 450 resor och fick 200 nya medlemmar i Bamseklubben.
– Antalet besökare under hela mässan var enormt. Vårt huvudsyfte under branschdagarna att möta våra återförsäljare och samarbetspartners överträffades rejält. Det har rasat in beröm i mängder om att vi har gjort ett rejält avtryck och det är vi ödmjukt stolta över. Men vi hade gärna sett ännu fler återförsäljare på plats, säger Bassam el Mattar.
Någon löfte om att ställa ut nästa år ger han inte.
– Vi kan tänka oss att medverka igen, men det är inget självändamål. Vi lägger vår kraft där vi får störst genomslagskraft och där vi överraskar mest.
KATARINA MYRBERG