Annons:

Premium

Tuffare tider för USA

Efter att ha varit ett självklart toppresmål de senaste åren, börjar det nu gå trögare för USA-försäljningen. Huvudskälet är den dyra dollarn.

I början 2010-talet sjönk priset på en dollar till ner mot närmare 6 kronor. Det innebar startskottet för den gyllene era som USA-resandet befunnit sig i sedan dess med allt fler flyglinjer och allt billigare biljetter. Kort sagt: svenskarna har rest till USA som aldrig förr. I dag kostar en dollar över nio kronor och i horisonten börjar tecknen på en viss avmattning synas.

Enligt sökstatistik som resesöksajten Momondo tagit fram till nyhets- brevet Incheckad har sökningarna på USA minskat med 22,5 procent sedan maj i år. Under samma period har dollarn blivit 14,6 procent dyrare enligt Riksbanken. Det minskade intresset märks hos Resia där USA-bokningarna under perioden maj–november har minskat med 16 procent jämfört med samma period i fjol.
Och raset fortsätter nästa år. Bokningsläget inför 2017 ligger 18 procent under nivån vid jämfört med samma tid i fjol.

– Florida slog visserligen rekord under höstlovet men förutom det har USA sjunkit. En dyrare dollar ställer såklart till det eftersom vi ofta åker till USA, framför allt till New York, för att shoppa, säger Lina Eklund, PR- specialist på Resia.

Även USA-specialisten Swanson har noterat en minskad efterfrågan under 2016. Enligt arrangörens vd Tommy Swanson har försäljningen minskat med 10 procent i år jämfört med året dessförinnan.

– Vi ser en dollareffekt. Men vi påverkas också av att SAS och Norwegians priskrig pressar biljettpriserna vilket gör att folk i större utsträckning bokar sin resa på egen hand . Det gör det svårare för oss att sälja paketresor, säger han.

Kan valutgången i USA påverka resandet dit tror du?
– Vi har haft en kund som avbokat sin resa med direkt hänvisning till att Donald Trump vann valet. Annars har vi inte märkt något. I det här fallet har politiken än så länge inte påverkat resandet i samma utsträckning som pengar. I dagsläget är införsäljningen för 2017 bättre än för ett år sedan, säger Tommy Swanson.

Inte heller NYC & Company ser någon ”Trumpeffekt”.
– Vår erfarenhet är att politik inte påverkar resandet långsiktigt. En dyrare valuta dock innebär att turister shoppar mindre vilket ger oss möjlighet att marknadsföra alla gratisaktiviteter i New York. Vi uppmanar också folk att resa hit i januari och februari när hotellen är billigare, säger Christopher Heywood global kommunikationschef på NYC & Company.

Alla märker dock inte av någon dollareffekt. Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson säger till Travel News att intresset för bolagets USA-linjer är intakt. Inte heller Ticket upplever någon nedgång.