I Skifts senaste Travel Health Index framträder tre tydliga trender som reseplattformens experter uppmanar branschen att följa extra noga. Travel News utreder deras vikt.
1. Asiens framfart
Redan i höstas stod det klart. Thailand slår i popularitetstaket och spås bli ett av det kommande årets absolut hetaste resmål. Turistorganisationen Tourism Authority of Thailand genomför en framgångsrik PR-kampanj med stor genomslagskraft i sociala medier. Landets hotell vinner prestigefulla priser och utmärkelser, och i Bangkok har Michelinguiden just delat ut sin första trestjärna. White Lotus-effekten har fått fäste trots att tredje säsongen av HBO-succén ännu inte haft premiär. Och så vidare.
Och det är inte bara Thailand som ökar i Asien. Efter släppta reserestriktioner och ännu pågående, uppdämd efterfrågan har samtliga turistdestinationer i världsdelen – vid sidan av Singapore – visat tillväxt under 2024 jämfört med 2023.
TUI har meddelat planer att under de kommande tre åren fördubbla antalet hotell i Asien. De uppförs i Thailand, Kina, Vietnam, Kambodja, Indonesien, Maldiverna och Filippinerna.
– Asien är mycket attraktivt, för TUI som hotellägare och i framtiden även som researrangör av paketresor som gör exportsuccé, sa TUI-koncernens vd Sebastian Ebel i en kommentar i december.
Kinas öppenhet är också markant: passinnehavare från hela 58 länder kan nu viseringsfritt besöka folkrepubliken. Hälften av dem tillkom under 2024.
”Vi förväntar oss att Asien kommer att vara drivkraften för global resetillväxt även 2025”, skriver Skift. Vi tror detsamma.
2. ”Live” lockar
Upplevelseresor fortsätter att regera. Inte minst den typ som ryms inom den engelska definitionen av ”live” – det vill säga konserter, sportevent, festivaler, karnevaler och dylikt.
Att resenärer längtar efter fysiska erfarenheter, i gemenskap med andra, på unika platser är självförklarande. Varför det är så viktigt för resebranschen att hålla koll på är också självförklarande – det är en tillförlitlig kassako.
Enligt en studie från Upplevelseinstitutet tillförde turismen i kölen av Taylor Swifts tre konserter på Friends arena i juni 2024 så mycket som 848 miljoner kronor till Stockholm. Detta tack vare att 131 000 tillresta besökare i snitt per person spenderade 7 000 kronor på boende, mat och shopping. Liknande rapporter har kommit om kassaklirret som skett i exempelvis Paris, Dubai och Japan efter diverse sportevenemang, inklusive sommar-OS och Världsmästerskapet i strandfotboll.
Destinationer som står värd för den här typen av evenemang sätter ett klart likhetstecken mellan händelsen och lyftet för lokalekonomin. Det finns inget som tyder på att trenden under 2025 kommer att avta. Snarare kommer allt fler försöka slå mynt av den.
Här finns utrymme för kreativitet också eftersom vad vi vill uppleva utvecklas. En stor trendnyhet för i år är ”nocturism”, längtan efter mörkret. Det rör sig om norrsken, stjärnskådning, månförmörkelser, fackelvandringar och nattdykning. Även om det inte direkt faller inom ramen för ”live” är det en tydligt avgränsad upplevelse som kräver kringliggande infrastruktur á la hotell och restauranger. Turistorganisationer i samtliga nordiska länder gör gott i att vässa strategierna.
3. Förändringarna på marknaden för korttidsuthyrning
Marknaden för semesterboende har i flera år dominerats av uthyrare som Airbnb och Vrbo. Under pandemin valde allt fler, i den mån det gick att resa och semestra, att boka egna boenden via dito bokningsplattformar. Den snabba expansionen och tillväxten stabiliserades mot slutet av 2024 – även om resultaten fortfarande kraftigt överträffar bokningsstatistiken från perioden före pandemin.
Under 2024 kröp även missnöjet in och proteströster höjdes. På många platser visade lokalbefolkningen tydligt sitt missnöje med att slås ut från bostadsmarknaden på grund av skenande hyreskostnader och mindre bestånd. Även lokala beslutsfattare har börjat dra öronen åt sig.
Kontrollmyndigheter i New York City avser exempelvis att 9,2 procent av stadens hyreshöjningar mellan 2009–2016 är en effekt av Airbnb. Stadsfullmäktige i det stora äpplet, liksom i bland annat Seattle, Miami, London och Wien har börjat vidta åtgärder för att strama till reglerna på marknaden för korttidsuthyrning. Detta i form av allt från att förbjuda nya tillståndsbevis och höja skatter. Till att begränsa antalet nätter en fastighet får lov att hyras ut per år och bygga egendomar enkom för den här typen av uthyrning.
Den här delen av resebranschen står nu inför såväl ökad konkurrens som hårdare regleringar. Hur kommer det att påverka resebeteenden bland turister som föredrar privat semesterboende? Om utgifterna för korttidsuthyrning styrs om, vems fickor hamnar de i, i stället? Kan hotellbranschen dra fördel av en eventuell lucka på marknaden? Det är frågor som Travel News kommer att fortsätta följa.
Källa: Skift Research, Upplevelseinstitutet, P4 Stockholm, Bloomberg UK