Annons:

Trafikplan i Oxford satte fart på konspirationsteorier

En ny trafikplan för Oxford har satt fart på konspirationsteorier om att den egentligen är ett sätt att utöva rigorös kontroll av invånarna. Text: Janne Sundling

“Jordan Peterson twittrade att Oxfords fordonsrestriktioner var ett verk av ‘idiotiska tyranniska byråkrater’”

Invånarna i den brittiska staden Oxford övervakas av ett nätverk av kameror installerade under sken av att lindra trafikstockningar. Scenariot har frammanas av anhängare av en konspirationsteori, utlöst av planer på att sätta restriktioner på genomfartstrafik och göra Oxford till den fotgängarvänliga ”15-minutersstaden”.
Den 18 februari demonstrerade runt 2 000 personer i centrala Oxford. Fem personer greps under demonstrationen.
Planen att begränsa bilanvändningen har av de protesterande tolkats som något helt annat. Automatiska skyltläsare skulle bötfälla förare som inte kommer från länet Oxfordshire och som körde in i centrala områden under perioder med hög trafik.

Oxford.

Sådana begränsningar har blivit allt vanligare i brittiska städer, och har mött motstånd från förare och invånare. Men Oxfordförslaget tog en märklig vändning när några demonstranter beskrev filtren som ett försök att skära Oxford i sex avstängda ”15-minutersstäder”. Planeringsmodellen som är myntad av den fransk-colombianska professorn Carlos Moreno och uppmärksammad av utvecklare och stadsledare runt om i världen.
Men i Oxford har den kopplats ihop med en dystopisk framtid av övervakning och förtryck. En brittisk parlamentsledamot kallade 15-minutersstäder ”en internationell socialistisk konspiration”, medan den konservativa självhjälpsgurun Jordan Peterson twittrade att Oxfords fordonsrestriktioner var ett verk av ”idiotiska tyranniska byråkrater”. En brittisk TV-presentatör tog också upp det temat och insisterade på att gatuförnyelsen var en del av en push för ”en världsregering”.

University Church of St Mary the Virgin i Oxford.

Tidig felaktig rapportering av problemen hjälpte till att kasta bränsle på elden. Ingen lovade att dela upp Oxford i sex ”15-minutersstäder”, som vissa antytt. Även om Oxford City Council citerar Morenos koncept som en vägledande princip för sin trafikplan. Men Oxfordshire County Council vill ha lågtrafikerade stadsdelar, LTNs, genom att begränsa biltillgången till bostadsgator.
LTN:er fortsätter att vara kontroversiella, men stödet bland Londonbor har ökat: 47 procent av de tillfrågade i en undersökning från 2021 sa att de var för dem och endast 16 procent emot.
Men tidigare opposition mot LTN:er har inte konspiratoriska greppen.
– Många av konspirationens kännetecken är väldigt amerikanska, eftersom de är kärnan i en sorts rörelsefrihet som definieras av bilvänliga städer. Det konstiga är att det inte riktigt är vettigt i Oxford-sammanhang. Dess medeltida centrum har alltid varit vackert gång- och cykelvänlig. Faktum är att konspirationen har påtvingats Oxford, säger Milo Comerford, chef för kontraextremismpolitik och forskning vid Institute for Strategic Dialogue (ISD), en tankesmedja som studerar extremistiska rörelser .
Han menar att upplevelsen av pandemin var en kritisk faktor i protestens ursprung. Eftersom många människor verkligen kämpade med Covid-19-restriktioner och rädslor för en farlig men osynlig kraft, drev deras oro ett rikt system av desinformation. Det har skapat ”osannolika koalitioner mellan människor som var förhärdade konspirationsteoretiker och de som drogs in i samband med pandemin”.
Vissa demonstranter i Oxford stadens bildämpande initiativ som en förlängning av en auktoritär agenda. I videor och memes spridda via sociala medier refererar deras vision av 15-minutersstaden ofta till den extrema sociala instängdheten som upprätthålls i Wuhan och andra kinesiska städer under Covid Zero-policyn.

Kommentarer är stängda.