”Besökarna förväntar sig mer och mer, eftersom de växte upp med teknik, och de vill uppleva teknik i en nöjespark på ett annat och bättre sätt än de kan göra det hemma”
Nya attraktioner måste ligga i tiden och virtuell verklighet är huvudspåret. The Guardian besöker kongresscentret där 10 000 branschmänniskor samlats för att kolla in framtiden.
Största är monstertruck på hydraulik och en nio fot hög utomjording 3D-printad på några timmar. Men även mer traditionella inslag. Fast
flippertillverkarna Stern var försenade med lanseringen av sina James Bond-flipperspel.
Men framförallt dominerar antalet virtual reality-headset. Med VR kunde åkare på monstertrucken uppleva att de kastades omkring som om de körde på en riktig arena och berg-och-dalbanatillverkaren Mack Rides kunde demonstrera sina egna åk utan att behöva åka till Europa Park i Tyskland.
Tekniken ska också ge interaktivitet, vilket Mark Beumers, vd för holländska Lagotronics Projects, tror blir allt viktigare för upplevelsen:
– Besökarna förväntar sig mer och mer, eftersom de växte upp med teknik, och de vill uppleva teknik i en nöjespark på ett annat och bättre sätt än de kan göra det hemma.
Men virtuell verklighet har gränser och tekniken begränsar en av de bästa sidorna av att åka till en nöjespark: att dela upplevelsen med vänner och familj.
Effekterna av covid de senaste åren har gett operatörerna en chans att överväga och ändra sitt tillvägagångssätt.
– 2019 tänkte folk, det här är det nya, det här kommer att ta fart. Men sedan kom covid och alla glömde bort det, säger Emily Popovich, från nöjesparkdesignbyrån Outdoor Factory.
Maximilian Roeser, Mack Rides marknadschef, tror att de största förändringarna sannolikt kommer att vara de bakom kulisserna som VR–teknik möjliggör.
– Nöjesparker kommer att utvecklas på ett sätt så att du får mer och mer interaktivitet. Mer och mer anpassning till dina kunder också: alla parker kommer att veta vem som kommer in, deras namn, deras ålder, förmodligen vad de gillar och vad de ogillar, och därför kan de anpassa parken för varje gäst. Och varje gästupplevelse kommer att vara annorlunda och förmodligen anpassad direkt till den gästen.
”När jag ser tillbaka på våra första 100 år, är det som blir klart för mig hur vi ständigt uppfinner oss själva och berättar nya historier för nya generationer”
Men klassikerna är inte ute. För många, som Julie Rice-Witherell från konferensarrangören IAAPA, den globala sammanslutningen för branschen, finns det inget som matchar spänningen med att åka en ny berg-och dalbana för första gången.
– Varje gång de bygger en ny någonstans nära mig är det som att det är något annat. Jag skulle inte säga att det är bättre, men det är snabbare, eller det har fler svängar eller du vet, träffar högre G-krafter, vad som helst. Det är alltid något nytt som du aldrig har upplevt.
Nöjesparkernas framtid var temat iunte bara i London utan även i Disneys årliga D23 Expo den gångna helgen på Anaheim Convention Center i Kalifornien.
– Det finns inga gränser för vart vi är på väg. När jag ser tillbaka på våra första 100 år, är det som blir klart för mig hur vi ständigt uppfinner oss själva och berättar nya historier för nya generationer. Och det är en lärdom vi tar direkt från Walt, sa Josh D’Amaro, ordförande för Disney Parks, Experiences and Products.
”Disney sätter ribban för hela vår bransch när det kommer till teknik, produkt, erfarenhet och spänning”
Bland nyheterna fanns expansionen av Avengers Campus, Galaxy’s Edge i Disneyland i Anaheim, Kalifornien, och Disney Cruise Line som har planer på att lägga till Australien och Nya Zeeland till sina resmål för kryssningar.
Disneys Animal Kingdom ska utökas med spinner-tur och en stock-flume-tur baserad på Moana och Zootopia.
Disneys ansträngningar för att återhämta sig från den historiska förlusten 2020 har visat sig effektiva, eftersom Disneys nöjesparker levererade en 26 procentig ökning av försäljningen det senaste kvartalet.
Den relativa framgången för Disney+ har bidragit till att mildra effekten av pandemin, men nöjesparker har sedan dess sett en återhämtning.
I år bjöd Disney+ in prenumeranter på streamingtjänsten att dra nytta av olika förmåner, inklusive speciell tillgång till kryssningar, parker och hotell.
Så nöjesparker och streamingtjänsten kan gå hand i hand.
– Disney sätter ribban för hela vår bransch när det kommer till teknik, produkt, erfarenhet och spänning. De fortsätter att leda vägen inom teknikinfusion i vår bransch, säger Dennis Spiegel, VD för konsultföretaget International Theme Park Services till resesajten Skift.