Båda projekten hänvisar till den nationella strategi för svensk besöksnäring som presenterades i somras med visionen att fördubbla omsättningen i svensk besöksnäring från 250 miljarder till 500 miljarder fram till år 2020. Projekten har dock utvecklats var för sig och har i dag inget samband.
– Vi kommer hitta samarbetsformer, men det är för tidigt att säga exakt hur. När vi skapar stora destinationer är det viktigt att småföretagen utvecklas och då kan de få hjälp av utvecklingscentret, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande Svensk Turism. Syftet med destinationsutvecklingsbolaget är att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga. De som finns i dag räcker inte till. Bakom bolaget står Visit Sweden, Swedavia och Svensk Turism. Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän.
Bolaget ska inte vara vinstdrivande, men ta betalt för det utvecklingsarbete som görs. Till grund ska Visit Swedens kunskap om internationella besökares krav ligga, som till exempel att utländska besökare kräver god tillgänglighet och ett smörgårdsbord av upplevelser och boendealternativ samt att skapa försäljningspaketerade upplevelser och hotell.
Förhoppningen är att satsningen – om den blir lyckad – ska tillföras pengar från staten. Men några sådana löften ger dock inte näringsminister Maud Olofsson.
– Regeringen har avsatt 50 miljoner kronor utöver grundanslaget för Visit Swe-den för åren 2010–2013. Att ytterligare en aktör kommer med i arbetet, Swedavia, är också en förstärkning i arbetet, säger hon.
Däremot har Maud Olofsson gett 3,5 miljoner kronor för att starta det första svenska utvecklingscentret för svensk turism. Näringens företagare får en samlad kontaktpunkt både fysiskt och på webben för rådgivning, affärsnätverk och stöd för att utveckla sin verksamhet. Kontakten med myndigheter ska underlättas.
– Regeringen välkomnar branschens strategi och ser inrättandet av ett utvecklingscenter som ett av flera insatser för fler jobb och växande turistföretag, säger Maud Olofsson.
Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, har fått det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva TRIP, Turistnäringens Utvecklingscenter, och trip.se.
– Vi kommer hitta samarbetsformer, men det är för tidigt att säga exakt hur. När vi skapar stora destinationer är det viktigt att småföretagen utvecklas och då kan de få hjälp av utvecklingscentret, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande Svensk Turism. Syftet med destinationsutvecklingsbolaget är att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga. De som finns i dag räcker inte till. Bakom bolaget står Visit Sweden, Swedavia och Svensk Turism. Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän.
Bolaget ska inte vara vinstdrivande, men ta betalt för det utvecklingsarbete som görs. Till grund ska Visit Swedens kunskap om internationella besökares krav ligga, som till exempel att utländska besökare kräver god tillgänglighet och ett smörgårdsbord av upplevelser och boendealternativ samt att skapa försäljningspaketerade upplevelser och hotell.
Förhoppningen är att satsningen – om den blir lyckad – ska tillföras pengar från staten. Men några sådana löften ger dock inte näringsminister Maud Olofsson.
– Regeringen har avsatt 50 miljoner kronor utöver grundanslaget för Visit Swe-den för åren 2010–2013. Att ytterligare en aktör kommer med i arbetet, Swedavia, är också en förstärkning i arbetet, säger hon.
Däremot har Maud Olofsson gett 3,5 miljoner kronor för att starta det första svenska utvecklingscentret för svensk turism. Näringens företagare får en samlad kontaktpunkt både fysiskt och på webben för rådgivning, affärsnätverk och stöd för att utveckla sin verksamhet. Kontakten med myndigheter ska underlättas.
– Regeringen välkomnar branschens strategi och ser inrättandet av ett utvecklingscenter som ett av flera insatser för fler jobb och växande turistföretag, säger Maud Olofsson.
Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, har fått det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva TRIP, Turistnäringens Utvecklingscenter, och trip.se.
Fråga Maud
Travel News läsare har skickat in frågor till turistministern. Här är ett axplock, fler frågor och svar kan du läsa om på www.travelnews.se/bloggen.
Travel News läsare har skickat in frågor till turistministern. Här är ett axplock, fler frågor och svar kan du läsa om på www.travelnews.se/bloggen.
Vilka visioner och mål har du för turistnäringen under din mandatperiod?
Eva
– Näringen själv ska definiera vad som ska göras precis som de gör i sin nya strategi. Sedan är det mitt uppdrag att se till att klara till exempel infrastruktur, kapitalförsörjning och regelverk för att nå målen.
Många olika myndigheter och departement är inblandade i turismfrågor, hur ska de kunna samverka?
Peter
– Det finns väldigt mycket stuprör men alldeles för få hängrännor, nu bygger vi hängrännor mellan departement och mellan myndigheter. Till exempel samarbetar myndigheter i det nya utvecklingscentrat för turism.
– Näringen själv ska definiera vad som ska göras precis som de gör i sin nya strategi. Sedan är det mitt uppdrag att se till att klara till exempel infrastruktur, kapitalförsörjning och regelverk för att nå målen.
Många olika myndigheter och departement är inblandade i turismfrågor, hur ska de kunna samverka?
Peter
– Det finns väldigt mycket stuprör men alldeles för få hängrännor, nu bygger vi hängrännor mellan departement och mellan myndigheter. Till exempel samarbetar myndigheter i det nya utvecklingscentrat för turism.
Hur ska vi få fler internationella möten och kongresser?
Pehr Palm, vd Event in Skåne
– Vi har gett uppdraget och resurserna till Riksidrottsförbundet, som är bäst lämpade att locka hit idrottsevenemang och som också fått samordningsansvar. De ska ta fram kompetenscenter för internationella evenemang. Satningen omfattar 8–10 miljoner kronor per år.
Pehr Palm, vd Event in Skåne
– Vi har gett uppdraget och resurserna till Riksidrottsförbundet, som är bäst lämpade att locka hit idrottsevenemang och som också fått samordningsansvar. De ska ta fram kompetenscenter för internationella evenemang. Satningen omfattar 8–10 miljoner kronor per år.
Karin Starkman Ahlstedt