Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board gör en tvåårig satsning för att locka fler internationella besökare till Sveriges arktiska delar och marknadsföra den arktiska livsstilen: åka hundspann, fiske, vandring och samiska upplevelser bland annat. Under 2016 och 2017 är målet att destinationen Swedish Lapland ska stärkas i Storbritannien, Tyskland, Benelux-länderna, USA och Kina.
– Det finns stora möjligheter att få fler utländska turister att välja Sverige. Destinationen Swedish Lapland är ett starkt och lockande varumärke utomlands, vilket skapar möjligheter att engagera våra målgrupper i exempelvis sociala medier, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Sedan 2015 har Swedish Lapland Visitors Board arbetat med projektet Visit Arctic Europe tillsammans med Finnish Lapland Visitors Board och Northern Norway Visitors Board.
– Många av destinationen Swedish Laplands internationella gäster passar på att besöka grannländerna vid sitt besök, och tvärt om. Det gränsöverskridande initiativet ökar både den internationella synligheten och möjligheten att locka fler gäster till hela området, säger Dan Björk, Sveriges projektledare i Visit Arctic Europe i pressmeddelandet.