Undersökningen Vings Customer Segmentation Survey genomfördes bland cirka 4 300 svenskar sedan hösten 2012 och visar vad svenskarna söker just nu i sina semesterdrömmar,
Så här vill svenskarna ha det på semestern:
– Besöka ställen där man inte varit förut (67 procent)
– Hitta lokala restauranger med lokal mat och undvika mat som man lika lätt
kan få hemma (58 procent)
– Att semestern ska vara något helt annat än det liv man lever hemma (58
procent)
– Intima reseupplevelser, snarare än att resa i större grupper (57 procent)
– Semester som ger nya upplevelser (49 procent)
– Improvisera och bestämma vad man ska göra när man kommit fram till sitt
resmål, t.ex. aktiviteter och måltider (43 procent)
– Semester där man kan få ta det lite lugnt (43 procent)
– Planering är en trevlig ingrediens inför och under semestern (35 procent)
– Viktigt att besöka historiska och kulturella platser under semestern (35
procent)
– En semester som alla i familjen kan tycka om, t.ex. med mycket aktiviteter
(33 procent)