Annons:

Svensk vinter ska locka kinesiska turister

Nu ska Sverige lanseras som vinterdestination i Kina.

En svensk delegation från svensk turistnäring besökte nyligen Shanghai och Guangzhou i Kina för att ta reda på hur de kan locka fler kineser till Sverige. I dagsläget marknadsförs Sverige som en sommardestination i Kina, något som man nu vill utöka med exotiska vinterupplevelser.

– Det är ingen tvekan om att den kinesiska marknaden kommer att växa de närmaste åren. Därför känns det viktigt att skapa ännu bättre kontakt med marknaden och dess specifika behov, säger Tapani Kauhanen, Sales & Marketing Manager International på Viking Line, som var med på resan.

Enligt statistik från VisitSweden och SCB, så stod den kinesiska marknaden för nära 170 000 gästnätter under 2012, en ökning med 11 procent från 2011. Samtidigt har landet blivit rankat som världens högst spenderande resemarknad av UNWTO, värderad till 102 miljarder dollar under 2012.

Delegationen bestod av turoperatören/incoming resebyrån Wasa Nordic, rederiet Viking Line, Stf (Svenska Turistföreningen) Abisko, hotell- och upplevelseentreprenören Icehotel och hotellkedjan Nordic Choice Hotels. Kina-besöket genomfördes i samarbete med Air China, som erbjuder en direkt flyglinje mellan Peking och Stockholm, och VisitSweden.

En av de största utmaningarna hos researrangörerna är att lyckas ordna visum för de kinesiska turisterna i tid.

 

Kommentarer är stängda.