Annons:

Svensk design ska locka utländska besökare

Visit Sweden vill stärka Sverigebilden med innovativ svensk design.

Under den globala möbelmässan Salone Internazionale del Mobile i Milano pågår nu en stor svensk satsning på innovativ design, där Visit Sweden samordnar den internationella övergripande Sverigemarknadsföringen.

– Det finns en självklar koppling mellan turism och kreativa näringar och vi ser nu allt fler företag och organisationer inom bland annat mat, mode, design och handel som vill samarbeta med oss i den internationella marknadsföringen, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Till midsommarhelgen kommer Visit Sweden i samarbete med Möbelriket och Trä- och Möbelföretagen, TMF, att bjuda in utvalda journalister och arkitekter från främst Nederländerna, Tyskland och Storbritannien till Stockholm för att öka deras nyfikenhet för svensk möbeldesign.

Utländsk turism i Sverige omsätter nästan 100 miljarder per år och möbelindustrin exporterar för nästan 17 miljarder kronor (2011).

Visit Sweden planerar att satsa strategiskt på sex utvalda ämnesområden för att stärka Sveriges varumärke. Svensk mat har prioriterats i den internationella marknadsföringen de senaste två åren. Men även mode/design, svensk livsstil, natur/friluftsliv, litteratur/film och hållbarhet är områden som ska lyftas fram för att skapa ett större intresse för Sverige internationellt. 

Kommentarer är stängda.