Annons:

Premium

Strid om öl på arenorna under Qatars fotbolls-VM

Fotbolls-VM i slutet på året i Qatar har kantats av problem och kritik. Och här är det senaste i raden av bekymmer: Ska fotbollsfansen få dricka öl på arenorna? Text: Janne Sundling

I Qatar är alkohol förbjudet och säljs bara på en Qatar Airways-depå i utkanten av Doha eller serveras på vissa hotell och resorter. Men ett fotbolls-VM utan att fansen ska kunna fira med en kall pilsner?

Internationella fotbollsförbundet FIFA och bryggerijätten Anheuser-Busch (som också är FIFA-sponsor) sätter nu stark press på myndigheterna i Qatar att tillåta att öl serveras inne på arenorna. 

Och myndigheterna ska enligt Bloomberg nu överväga att ge tillstånd för alkoholsvagare öl inne på arenorna. Inför VM har den qatariska arrangörskommittén utlovat att alkohol ska finnas på speciella ”fanszoner” utanför arenorna och på vissa andra platser.

En (anonym) talesperson för arrangörerna säger nu att man arbetar för att ”tillgodose alla lokala och besökande fans” och ”ytterligare detaljer kommer att meddelas i sinom tid.”

Att fotbolls-VM genomförs i Qatar har i sig skapat protester, och förberedelsearbetet har kantas av avslöjanden om korruption och skandalösa förhållanden bland de gästarbetare som bygger arenorna. Att det genomförs från slutet av november in i december för att undvika Qatars extrema sommarhetta har också orsakat protester, eftersom det infaller mitt under många länders ligaspel. 

Väl på plats kommer också fotbollsfansen möta krav de inte är vana vid, som klädkoder som kräver att män och kvinnor täcker sina kroppar från axlar till knän i offentliga utrymmen.

Det muslimsk konservativa Qatar förbjuder också alkoholförsäljning på nästan alla restauranger utom på exklusiva hotell eller resorts. Med tillstånd kan utländska invånare köpa alkohol för hemmakonsumtion från en enda Qatar Airways-depå i utkanten av Doha.

FIFA och Anheuser-Busch ägare Inbev, som bland annat har ölmärket Budweiser, och som varit FIFA-sponsor sedan 1986, driver nu på för fler eftergifter. Och de har lyckats tidigare – Brasilien antog en så kallad ”Budweiserlag” för att upphäva lokala lagar som förbjöd öl på arenor vid fotbolls-VM 2014.

Talesmän för FIFA och InBev säger att de försöker skapa en atmosfär som är ”respektfull” mot Qatars seder och traditioner samtidigt som de gör alkohol tillgänglig för dem som vill ha det.

Värdlandet Qatar ser till de ekonomiska effekterna av fotbolls-VM där de räknar med sammanlagda intäkter på 20 miljarder dollar.