Annons:

Stockholm tar åter upp mässkampen

Knappt har begravningsölet för turistmässan Travel hållits förrän en ny resemässa i Stockholm ser dagens ljus vid samma tidpunkt på året.Nyöppnade Kistamässan ger sig in i mässkampen med mässan Semestra i Sverige, som vänder sig mot svenskar som vill semestra i hemlandet.– Det ska vara en renodlad rese- och upplevelsemässa riktad mot konsument, inga branschdagar som Travel och TUR har. Statistiskt finns det ett enormt underlag eftersom svenskar spenderar 100 miljarder på resor i Sverige varje år, säger projektledare Jan Kjellberg på Kistamässan.

Semestra i Sverige hålls 30 januari–1 februari 2009. Det är samma tid som SHIE-mässan och Travel ägt rum tidigare år. Det är dock enligt Kistamässan en slump.
– Det är en tidpunkt som passar turistföretag och turistorganisationer och dessutom hade vi ledigt utrymme i mässhallen, säger Kjellberg.
En anledning till att turistmässorna i Stockholm misslyckats är att reseföretagen säger sig bara ha råd att ställa ut på en mässa – och då blir det TUR i Göteborg.
Kommer de att ha råd att ställa ut hos er?
– Det är förstås jättesvårt att säga. Men det är ett tillräckligt spännande projekt för att pröva. Vi håller på för fullt och bearbetar tänkbara utställare, jag är just på väg till en stor djurpark i Mellansverige. Och TUR-mässan ser vi inte som en konkurrent alls. De bearbetar besökare 20–25 mil runt Göteborg, vi gör samma sak i Stockholm, säger Jan Kjellberg.
Astrid Lindgrens Värld är en stor utställare på TUR. Enligt marknadschef Nils Magnus Angantyr överväger anläggningen dock att även ställa ut på Semestra i Sverige.
– Vi letar alltid efter möjligheter att nå ut i Stockholm. Det som talar lite emot mässan är tidpunkt. Det är lite för tidigt i semesterfirarnas beslutsprocess, egentligen bör sportlovet ha passerat för att det ska vara en riktigt bra tidpunkt. Det är därför vi valt bort till exempel Reiselivsmässan i Oslo i januari.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.