”Det är väldigt få människor i Italien som är villiga att betala 2 000 euro för ett fyr- eller femstjärnigt hotell på Amalfikusten”
Det menar Greg O’Hara i ett panelsamtal under den nyligen avslutade resekonferensen Skift Global Forum 2023 i New York City.
O’Hara – som är grundare och vd för Certares, det privata aktiebolag som äger Internova Travel Group och inom företagsgruppen har ett gemensamt affärsresenärsföretag med American Express – använder i Italien som exempel.
– Italien är till stor del en inhemsk turistmarknad. Italienare semestrar i Italien. Det här året reste fler italienare till Tunisien och Egypten än inom Italien, säger O’Hara och menar att anledningen är tvåfaldig.
Dels har upplevelsen förändrats. O’Hara säger att Capri den här sommaren kändes som stadskärnan i en riktigt stor stad, full av människor precis överallt.
För det andra skenade priserna på grund av alla tillresta människor.
Capri, Italien Amalfikusten, Italien
– Det är väldigt få människor i Italien som är villiga att betala 2 000 euro för ett fyr- eller femstjärnigt hotell på Amalfikusten. Amerikaner verkar däremot inte ha något problem att göra det.
Greg O’Hara, som själv är bosatt i Italien, menar att inhemsk turism är en inkomstkälla som inte ska underskattas. För det använder han Mellanöstern som motexempel.
– Alla har läst om Mellanöstern. De regionala besöksantalen är spektakulära, det påminner mig om Kina. Investeringarna där kommer vara intressanta att följa, säger O’Hara och påpekar att Saudiarabien för närvarande lyckas locka välbärgade invånare att semestra inom landet i stället för, som förr, i städer som London.
– Turistministern i Saudiarabien har en enorm vision. Det är likadant i Oman, och framgångarna i Dubai är spektakulära. De ger människor i regionen saker att göra som de inte kunde göra förr.
Källa: Skift