Partiet vill locka fler besökare till Sverige i syfte att skapa fler jobb inom hotell- och restaurangbranschen, transportsektorn och handeln. Därför föreslår Socialdemokraterna i sin skuggbudget satsningar på internationell marknadsföring av Sverige som turistland, stöd för fler internationella evenemang i Sverige och ett forsknings- och utvecklingsprogram för besöksnäringen.
Målet med den tänkta satsningen är att 70 000 nya jobb skulle kunna skapas till år 2018.
– Besöksnäringen har visat att det finns en stor potential att skapa fler nya jobb i de branscherna. Den stora tillväxtmöjligheten ligger i att få fler utländska besökare att komma hit, bo på våra hotell, åka i våra tåg, äta och dricka på våra restauranger, och handla i våra affärer. Det skapar fler jobb för framför allt kvinnor, ungdomar och invandrare – i hela landet, säger socialdemokratiska riksdagsledamoten, Carina A Elgestam.
Partiet föreslår att sammanlagt 110 miljoner kronor extra satsas varje år på branschen. Samtidigt sätter Socialdemokraterna upp egna mål för industrins kommande tio år: 70 000 nya jobb ska skapas, antalet utländska gästnätter ska öka med 4,5 miljoner, exportintäkterna ska öka med 37 miljarder kronor, Sverige ska bli nummer ett på World Economic Forums ranking över turistländer och andelen av BNP ska ökas med 1,2 procent.