En vinter med exceptionellt goda snöförhållanden i hela landet innebar ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Totalt såldes skipass för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter. Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med tio procent.
En tidig säsongsstart med goda snöförhållanden och påskskidåkning ifrån Blekinge till Norrbotten bidrog till det goda resultatet.
– Vi tittar tillbaka på en fantastisk säsong då vi också firade 40-årsjubileum. Skidåkningen har en fortsatt stark ställning i Sverige, vilket är glädjande. Den snörika vintern gjorde att de tätortsnära anläggningarna också kunde välkomna många nya skidåkare, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Svenska Skidanläggningars Organisation).
Fler sålda skipass
De svenska skidanläggningarna sålde skipass (liftkort) för 1,7 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2017/2018, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vintersäsong. Allra bäst gick det i Gävleborgs respektive Värmlands län som ökade med 27 respektive 25 procent i omsättning. Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortsatt de största och mest populära skidområdena men flera anläggningar i södra Sverige växer och lockar många danska gäster.
– Vi upplever en stark framtidstro bland våra medlemsföretag. I både fjällorter och anläggningar utanför fjällen görs stora investeringar. Anläggningarna utanför fjällvärlden blir allt mer professionella med fler liftar, boendealternativ och ett större restaurangutbud, säger Titti Rodling.
Investeringar för 615 miljoner
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 275 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet, investeringar för framtiden. Den kommande vintersäsongen planeras utökade investeringar med sammanlagt 340 miljoner kronor. Som en konsekvens av det stora intresset utbildar också SLAO allt fler skidlärare. I anläggningarnas skidskolor gick sammanlagt över 150 000 elever under den gångna vintern.
Skolsamarbete
För att ännu fler ska få möjlighet att åka skidor vill nu SLAO utöka samarbetet med skolor runt om i landet.
– Vi har anläggningar och lokala hemmabackar i stora delar av landet, från söder till norr så det finns goda förutsättningar för att skolbarn i hela landet ska få ta del av snölivet och lära sig åka skidor, säger Titti Rodling.
Branschrapporten 2017/2018
Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport för 2017/2018 som kan laddas ned nedan.
Fakta
1. Förändring i skipass-försäljning i de större skidlänen jämfört med 2016/2017
Gävleborg: +27,2 procent
Värmland: +25,4 procent
Dalarna: +16,5 procent
Jämtland: +13,6 procent
Västerbotten: +12,4 procent
Norrbotten: -3,0 procent
2. Skipass-försäljning (liftkort) 2017/2018 för Sveriges 15 största skidanläggningar:
Anläggning | Skipass-omsättning 2018 | Förändring i kr jämfört med 2017 | Förändring i % jämfört med 2017 | Marknadsandel |
Skistar Sälen | 373 300 000 | 45 699 000 | 14 % | 21,9% |
Skistar Åre | 299 800 000 | 40 301 000 | 16 % | 17,6% |
Skistar Vemdalen | 162 500 000 | 19 546 000 | 14 % | 9,5% |
Romme Alpin | 90 206 000 | 17 912 000 | 25 % | 5,3% |
Branäs | 86 900 000 | 16 383 000 | 23 % | 5,1% |
Idre Fjäll | 77 482 000 | 9 382 000 | 14 % | 4,5% |
Kläppen Ski Resort | 58 427 000 | 8 127 000 | 16 % | 3,4% |
Stöten | 53 312 000 | 8 412 000 | 19 % | 3,1% |
Hemavan/Tärnaby | 41 980 000 | 4 548 000 | 12 % | 2,5% |
Kungsberget | 40 656 000 | 9 630 000 | 31 % | 2,4% |
Tänndalen | 32 000 000 | 4 000 000 | 14 % | 1,9% |
Järvsö | 30 430 000 | 4 147 000 | 16 % | 1,8% |
Ramundberget | 29 067 000 | -133 000 | 0 % | 1,7% |
Lofsdalen | 24 766 000 | 2 728 000 | 12 % | 1,5% |
Isaberg Mountain Resort | 20 500 000 | 4 200 000 | 26 % | 1,2% |
1 421 326 000 | +194 882 000 | 83,4% |
SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation. En branschorganisation som verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuder medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling.