”…profilerar Venedig bort från ’en billig turisthuvudstad’ till att ses som ett mer exklusivt resmål”
Det rapporterar resesajten Skift. Enligt Simone Venturini, vice borgmästare med ansvar för turism, är besöksavgiften än så länge en succé – och att stadsstyrelsen ser därför över möjligheten att inte bara dubbla den, utan även införa den oftare.
Venturini menar vidare att avgiften passar in i stadens bredare strategi för att bevara dess skönhet och lokalsamhället, samtidigt som den profilerar Venedig bort från ”en billig turisthuvudstad” till att ses som ett mer exklusivt resmål.
Besöksavgiften ingår än så länge i ett pilotprogram som befinner sig i den här första fasen. Den tas ut under 29 dagar, fram till 14 juli, på datum med särskilt hög belastning. Tanken har hela tiden varit att låta pilotprogrammet pågå ”medellänge” för att sedan utvärderas och ”justeras”.
Besökare betalar inträdet genom att registrera sig på en statlig hemsida eller när de kommer in i staden. Kvitto ges i form av en QR-kod på mobilen, och Simone Venturini menar att man redan ser positiva tecken.
– Allt har gått smidigt. Vi blev mycket förvånande när människor kom till Venedig, till och med människor från Italien, som gärna visade upp QR-koden. Människor förstod vad vi ville göra. Nästa år kommer vi kanske lägga till en högre avgift, kanske 10 euro, och vi kan lägga till fler dagar, inte bara 29, kanske upp till 100 dagar, säger Venturini till Skift.