Annons:

Premium

Skipperi är tjänsten som vill revolutionera båtturismen

Efter Travel Tech-succéer som Airbnb, Aimo, Uber och Voi - har den digitala delningsekonomin kommit till båtturismen. Travel News fick en intervju med bolagets svenska vd Alex Nordman. - Jag är här för att bolaget tickar i tre av mina boxar: digitalt, delningsekonomi och så är jag en båtfantast.

”Uthyrningsverksamheten är i särklass störst i Finland och Sverige med över 1500 (750 i Sverige) båtar i systemet”

Skipperi är ett bolag som startade i Finland 2017. Året efter kom man igång i Sverige. I början hade man bara en affärsidé: att vara en plattform för andrahandsuthyrning av båtar. Alltså Airbnb fast med båtar. Sen fick man en idé till: Skipperi Fleet. Alltså att hyra ut båtar likt en bilpool, ungefär som det mindre kända varumärket Aimo i Stockholm. De två affärsidéerna utvecklades parallellt, men det är Fleet som omsätter mest och kanske har mest potential.

Men vd Alex Nordman värnar båda sina barn ungefär lika mycket enligt egen uppgift.

– Uthyrningsverksamheten är i särklass störst i Finland och Sverige med över 1500 (750 i Sverige) båtar i systemet. Där tjänar vi bara pengar på vår kommissionsavgift, men omsättningen på alla uthyrda båtar är förstås mycket större.

Deras andra tjänst Fleet består idag av 120 båtar i Sverige och totalt 400 i Norden. De återfinns i ett antal gästhamnar i bland annat Stockholm, Helsingfors och Göteborg. På varje station finns fem till tio båtar.

Man är “nästan där” när det kommer till lönsamhet i Sverige och tillväxtpotentialen är enorm enligt vd Alex Nordman.

– Det finns 7-800 000 fritidsbåtar i Sverige. Vi har en enorm båtkultur här. Men det är dyrt att ha en båt och bara att få en båtplats tar tio år. Det sista är en riktigt flaskhals…

De flesta båtägare gör bara tio turer per år. Ber man en båtägare räkna ut vad det kostar slutar de vara båtägare eftersom det är så dyrt…

”Vi ser att de höga bränslepriserna leder till att människor kör kortare sträckor och inte lika ofta”

Lejonparten av Skipperis Fleet-kunder har haft båt, men insett att det är billigare och enklare att hyra av bolaget.

– Den viktigaste anledningen att gå över till oss är tryggheten. Att köpa en båt är dyrt och om motorn rasar och måste bytas ut kan det bli en riktigt jobbig prislapp. Den slipper du med Fleet.

Nu har bolaget precis lanserat ett nytt billigt medlemskap. Kostnaden är bara 249 kronor, men då får du inte åka hur ofta du vill.

– Många börjar med detta, men blir fast och växlar upp sitt medlemskap till obegränsat antal turer. Många av våra kunder fungerar som ambassadörer för bolaget.  

De tuffa tiderna med inflation och högre räntor har även drabbat Skipperi.

– Vi ser att de höga bränslepriserna leder till att människor kör kortare sträckor och inte lika ofta, säger Alex Nordman.

Men målet är fortfarande att slå förra årets siffror i Sverige med 11 000 turer på en säsong.  

Skipperi är från början en startup, men börjar nu bli ett moget bolag. Nyligen genomförde man en A-runda och tog in 80 miljoner kronor. Största investerare blev Yamaha som Skipperi köper båtar av.

Nu vill bolaget lansera sin tjänst i USA och Australien. Troligen i Brisbane, på andra sidan jordklotet och på Floridas östkust. Förutsättningen för en ny destination är att det finns en stor förståelse för delningsekonomi och digitala tjänster. Städer, helst huvudstäder, med många invånare är ett grundkrav.

– Det måste också finnas en tydlig båtkultur, att bygga nya attityder och beteenden tar tid, säger vd Alex Nordman när jag undrar varför man inte startar i Malmö exempelvis.

I Sverige och Finland är trafiken på sjön i det närmaste oreglerad. Att köra en fritidsbåt kan jämställas med att cykla i trafiken, det är upp till dig som är förare att ta ansvar för vad som sker. I exempelvis Norge och Danmark måste du genomgå en riktig utbildning för att komma ut på sjön.

– Alla våra kunder måste göra ett test och har de inte erfarenhet måste de gå en 2,5 timmar lång utbildning. I Danmark och Norge hjälper vi våra kunder att hitta rätt ställe att utbilda sig, säger Alex Nordman.

Och så kommer vi till revolutionen av båtturismen. De flesta båtägare har sin båtplats och gör samma runda många gånger. Med Skipperi i Stockholm kan du välja mellan ett stort antal gästhamnar och därmed få väldigt olika båtupplevelser. Och när du kommer till Göteborg kan du där utforska helt nya vatten och hamnar.

– När våra kunder upptäcker detta händer verkligen något som påverkar båtturismen, säger Alex Nordman. 

”Vi får se om det tar två eller tio år innan alla våra båtar är eldrivna”

Än så länge är Skipperi relativt ensamma om sin tjänst. Det finns konkurrenter i premiumsegmentet, men inte med Skipperis ambition att nå alla.  

– Våra konkurrenter är mer Skansen och Astrid Lindgrens värld. Vi vill nå barnfamiljer som vill ha en aktiv fritid och semester.

Ett sätt att locka denna publik är företagets nya elbåtar. De är ännu ganska få, men har enligt Alex Nordman förutsättningar för stor tillväxt.

– Vi får se om det tar två eller tio år innan alla våra båtar är eldrivna.

Det avgörande blir om priset på de snabbare elbåtarna går ner snabbt. Idag kostar en snabb elbåt många miljoner. Den båt som Skipperi köpt in ligger på runt 600 000 kronor och går i knappt 8 knop som max. Perfekt om man vill utforska Stockholms innerstads vatten, men trist om man vill besöka ytterskärgården och komma hem innan solen går ner.

Account Manager Sales – Sweden & Finland
Sista ansökningsdag:
23 september 2024
Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024