Annons:

SCB sågar Tillväxtverkets statistik

SCB underkänner den metod Tillväxtverket valt för att ta fram statistik över svenskarnas resvanor.
– Du vet inte vilka resultat du får, säger Jörgen Brewitz på SCB.
Tillväxtverket vill inte kommentera kritiken. HUI Research, som tar fram statistiken åt Tillväxtverket, menar att deras undersökning inte är sämre än traditionella metoder.

2013 upphandlade Tillväxtverket tjänsten att få statistik över svenskarnas resvanor. Det är statistik som Tillväxtverket bland annat levererar till Statistiska centralbyrån, SCB, samt till EU:s statistikorgan Eurostat.

Upphandlingen vanns av HUI Research, som ägs av Svensk Handel. HUI snuvade därmed bland annat företaget Resurs på uppdraget, vilket Travel News skrev om i fjol. Resurs stod tidigare för tjänsten och jobbar med traditionella telefonundersökningar.

Den undersökning HUI gör heter Swedish Tourism Survey och är en så kallad webbpanelundersökning. Den bygger på svar från 36 000 personer per år.

– Webbpaneler består av personer som själva valt att gå med. De har ofta fått en förfrågan via en pop-up-ruta när de surfar på nätet, om att vara med i en panel och delta i flera olika undersökningar, förklarar Jörgen Brewitz på Statistiska centralbyrån, SCB.

Han har på Tillväxtverkets uppdrag gjort en utredning om webbpanelundersökningar och Swedish Tourism Survey och hans slutsats är tydlig. I utredningen skriver han: ”Webbpanelundersökningar ska normalt undvikas när målet är att skatta populationsstorheter tillförlitligt.”

– Populationsstorheter kan till exempel avse befolkningens resande.

Jörgen Brewitz anser att webbpanelundersökningar innebär en större risk för systematiska fel i resultaten, än traditionella urvalsundersökningar där man låter slumpen styra vilka personer som väljs ut att delta. I sin utredning skriver Jörgen Brewitz: ”Det är omöjligt att veta om skattningarna hamnar någorlunda rätt eller inte.”

Innebär det att resultaten från Swedish Tourism Survey skulle kunna bli helt felaktiga?

– Ja de skulle kunna hamna helt snett. Om man har tur kan de hamna bra också. Man kan hamna på det hela taget rätt – av ren slump.

Det låter som att man inte kan lita på resultaten från den här typen av undersökning?

– Det är väl det jag försöker uttrycka. När det gäller den här specifika undersökningen saknas en vetenskaplig grund. Då kan man inte alls vara säker på att man får tillförlitliga resultat. Jag rekommenderar att man ligger lågt med den här typen av metodik. Du vet inte vilka resultat du får. Därför avråder jag från dem tills vidare.

De svagheter du nämner, är de okända?

– Nej, det är kända brister. Men det förekommer en debatt om i vilken mån man kan använda den här typen av undersökningar och när man kan göra det.

Kommer man inte kunna lita på den statistik som Tillväxtverket får från den här undersökningen?

– Jag kan inte recensera Tillväxtverket. Men jag kan i nuläget inte rekommendera att man genomför webbpanelundersökningar när man ska ta fram samhällsstatistik. Tillväxtverket får göra sina bedömningar.

Travel News har varit i kontakt med Tillväxtverkets kommunikationschef Susanne Eklöf för en intervju, men hon meddelar via mejl att det inte är aktuellt.

”Vi fokuserar just nu på att ta till oss SCB:s utredning. Vi kommer att fatta beslut inom kort om hur vi ska agera. Jag återkommer gärna till dig om vilka eventuella konsekvenser detta kan få för vårt statistikarbete när det interna arbetet är klart”, skriver Susanne Eklöf.

Hon skriver också att Tillväxtverket beställde utredningen av SCB för att belysa fördelar och nackdelar med webbpanelundersökningar i förhållande till andra metoder.

”Om det riktas kritik mot en viss undersökningsmetodik, vilket har gjorts i samband med upphandlingen av konsumentdata om svenskars resande, är vi måna om att utreda det närmare och vidta de åtgärder som behövs för att säkerställa kvaliteten på statistiken”, skriver Susanne Eklöf.

Lena Larsson, vd för HUI Research, tycker inte att SCB:s rapport är heltäckande.

– SCB har nästan bara skrivit om webbpanelundersökningar och inte så mycket om för- och nackdelar med andra metoder. De har valt vissa forskarrön, men det finns ganska många fler forskarrön som visar på andra saker. Det finns absolut forskare som säger att webbpaneler i många fall kan ge bättre resultat än telefonundersökningar, säger Lena Larsson.

Hennes poäng är att alla metoder har brister, men att SCB mest lyfter fram de brister som webbpanelundersökningar har.

– Vi har aldrig sagt att det är ett slumpmässigt sannolikhetsurval i Swedish Tourism Survey, men vi hävdar att det inte är det i telefonundersökningar heller.

Lena Larsson håller i mångt och mycket med om de brister SCB pekar på vad gäller webbpanelundersökningar.

– Det som inte lyfts fram så tydligt är de fördelar som finns med webbpanelundersökningar, och inte heller de nackdelar som finns med till exempel telefonundersökningar.

Enligt Travel News uppgifter är HUI:s kontrakt med Tillväxtverket på tre år med start 2014, och med möjlighet till förlängning.

Kommentarer är stängda.